BYD intensywnie promuje na Iksie BYD-a Seagull, który w Europie – wszystko na to wskazuje – przybierze prawdopodobnie nazwę międzynarodową: BYD Dolphin Mini. Samochód ma trafić na nasz kontynent w przyszłym roku i ma się różnić od wersji oferowanej w Chinach. Auto będzie bezpośrednim konkurentem Dacii Spring i Leapmotor T03, bo pozostała konkurencja nieco mu urośnie. Obecna generacja BYD-a Seagull ma 3,78 metra długości (segment A).
BYD Dolphin Mini. W segmencie A poradzą sobie tylko Chińczycy?
Sytuacja jest o tyle interesująca, że wszystkie trzy wymienione modele to samochody opracowane i wytwarzane w Chinach, jedynie Leapmotor T03 ma szansę na bycie składanym w Polsce. Dacia w Europie już jest, Leapmotor i BYD Seagull/Dolphin Mini pojawią się w ciągu nadchodzących kilkunastu miesięcy. Sam Dolphin Mini w najnowszej wersji powstaje na platformie e-Platform 3.0 i wykorzystuje baterię LFP o pojemności 38,9 kWh, która pozwala mu na pokonanie 405 jednostek według chińskiej procedury CLTC, co powinno przełożyć się na 260 kilometrów realnie w trybie mieszanym i około 304 jednostki WLTP. Jest też wariant z mniejszym akumulatorem 30 kWh i tym samym silnikiem 55 kW/75 KM.
W wywiadzie udzielonym portalowi Auto Express przed salonem samochodowym w Pekinie, przedstawicielka BYD-a ujawniła, że producent zastanawia się nad kosztem wszystkich elektronicznych systemów bezpieczeństwa, co może przełożyć się na niższą cenę, ale też gorszy wynik w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (3-4 gwiazdki zamiast 5/5). Będzie to wyłom w strategii zacierania złych skojarzeń dotyczących chińskich samochodów. Dotychczas marki z Państwa Środka regularnie zdobywały 5 na 5 gwiazdek i wysokie noty we wszystkich kategoriach, przeskakiwały nawet europejską czy południowokoreańską konkurencję ze standardowym wyposażeniem.
Cena BYD-a Dolphin Mini w Chinach zaczyna się od 69 800 yuanów, podczas gdy większy BYD Dolphin kosztuje od 99 800 yuanów. Jeśli weźmiemy pod uwagę to, ile kosztuje BYD Dolphin (od 141-150 tys. zł) i przyjmiemy, że producent przeniesie kwoty proporcjonalnie, najmniejszy elektryk BYD-a powinien by dostępny w Polsce od 98 600 złotych. To sporo w porównaniu do Dacii Spring (od 76 900 zł), ale nie tak dużo, gdy zestawimy model z Fiatem 500e (od 130 900 zł za silnik 70 kW/95 KM i baterię 23,8 kWh).