BYD oficjalnie uruchomił przedsprzedaż BYD-a Dolphin na terenie trzech salonów Inchcape w Belgii. Chiński samochód elektryczny jest tańszy od swych konkurentów z Niemiec i Francji, kosztuje od 29 990 euro dla wersji z mniejszą baterią 44,9 kWh i od 37 740 euro dla wariantu z większą baterią 60,4 kWh. Dla porównania: Renault Megane E-Tech Electric EV40 40 kWh w sąsiedniej Holandii kosztuje od 38 370 euro, VW ID.3 62 (58) kWh w Belgii to wydatek zaczynający się od 44 990 euro.
Aktualizacja 2023/06/22, godz. 15.55: przeliczyliśmy cenę wersji z większą baterią na podstawie ceny Megane Elektrycznego EV60 oraz po kursie euro.
BYD: ceny o około 7 300-8 400 euro niższe konkurencja. W Polsce będzie od 145 000 zł dla 45 kWh i 170 000-185 000 zł dla 60,4 kWh?
Spis treści
BYD Dolphin to hatchback segmentu C (4,29 m długości, 2,7 m rozstawu osi) z napędem na przód i aż trzema różnymi silnikami do wyboru. Z mniejszą baterią o pojemności 44,9 kWh możemy wybrać silnik 70 kW/95 KM (wersja Active), możemy też zdecydować się na mocniejszy 130 kW/177 KM (Boost). Przy większej baterii 60,4 kWh możemy dobrać sobie wspomniany silnik 130 kW lub też postawić na najmocniejszy 150 kW/204 KM (edycje Comfort i Design). W obu przypadkach bateria jest strukturalna, zbudowana w oparciu o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), przyspieszenie wszystkich modeli do 100 km/h trwa tyle samo, 7 sekund.
Zasięgi WLTP BYD-a Dolphin wynoszą odpowiednio 340, 310 i 427 jednostek, przy czym czym dwa pierwsze podawane są „wyłącznie w celach informacyjnych” (źródło), ponieważ mniejsza bateria ma być dostępna dopiero w pierwszym kwartale 2024 roku. 427 jednostek WLTP to około 365 kilometrów realnie w trybie mieszanym i 256 kilometrów przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h oraz rozładowaniem baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu].
Maksymalna moc ładowania dla mniejszej baterii to 60 kW przy prądzie stałym (DC) i 7 kW przy prądzie przemiennym, mamy więc do czynienia z ładowarką pokładową 1-fazową. Większa bateria to maksymalnie 88 kW DC i 3-fazowa ładowarka pokładowa obsługująca do 11 kW. Czasy uzupełniania od 30 do 80 procent to 28 i 29 minut. Dodajmy, że przy samochodach produkowanych w Europie podaje się raczej czasy 10-80 procent.
Wyposażenie
Najbardziej wyróżniającym elementem wnętrza (dostępne w trzech kolorach) jest obracający się ekran centralny, który może zostać ustawiony poziomo lub pionowo. Pod nim znajduje się półka na telefon i niewielkie pokrętło wyboru kierunku jazdy. Materiały wyglądają na dobrane rozsądnie, gdy chodzi o stosunek cena-jakość (syntetyczna skóra), żeby samochód mógł sensownie konkurować z VW ID.3 i Renault Megane Elektrycznym. Intrygującym dodatkiem jest czujnik NFC ulokowany na lusterku, zapewne pełniący rolę dziurki od klucza.
Model w najwyższej cenie, 37 740 euro, w zestawie ma 17-calowe felgi aluminiowe, panoramiczny szklany dach, przyciemniane szyby z tyłu i wspomnianą bezprzewodową ładowarkę telefonu. Auto obsłuży też oddawanie energii, V2L (producent używa określenia „VtoL”) o mocy do 3,3 kW. Pompa ciepła jest wyposażeniem standardowym. Pojemność bagażnika BYD-a Dolphin to 345 litrów.
W kwietniu 2023 roku BYD i Shell Recharge podpisały porozumienie, w ramach którego pierwsze 100 000 elektryków i hybryd plug-in BYD-a otrzyma karty Shell Recharge z aktywnym planem Platinium. Oznacza on stawkę wynoszącą zaledwie 0,15 euro (67 groszy) za 1 kWh w sieci Shell Recharge. Część z tych kart ma trafić także do nabywców BYD-a Dolphin.
Pan Sceptyczny entuzjasta podchodzi do modelu z dystansem:
Wnętrze wydaje się takie trochę jarmarczne. Ani to eleganckie, ani szczególnie ładne. Nie rozumiem też tego trendu na otwarte półki między przednimi siedzeniami. Co ja mam tam niby położyć? Nie można normalnego schowka zrobić?