Na początku każdego roku BP (dawniej: The British Petroleum Company) publikuje raport Energy Outlook, w którym prognozuje wykorzystanie rozmaitych źródeł energii na świecie, w tym także energii w transporcie, oraz skutków związanych z tymi decyzjami. W najnowszej wersji dokumentu oznaczonej liczbą 2023 koncern ocenia, że do 2050 roku wodór nie znajdzie zastosowania w samochodach osobowych, natomiast w transporcie ciężkim może zyskać niewielki udział, mniejszy niż pojazdy elektryczne i (nadal) spalinowe.

Trzy schematy ku ograniczeniom emisji CO2: najbardziej restrykcyjny Net Zero, „staramy się” Accelerated i aktualny New Momentum

Wszystkie zawarte w raporcie opisy mieszczą się gdzieś między idealnym planem cięcia emisji Net Zero a dotychczasowym New Momentum wynikającym wprost z kierunku rozwoju świata. Ten kierunek „staramy się” Accelerated wydaje się rozsądnym uśrednieniem obu wcześniejszych projekcji i zakłada, że do 2050 roku uda się obciąć światową emisję dwutlenku węgla do poniżej 10 miliardów ton (źródło). BP szacuje, że najwyższe światowe zużycie energii przytrafi się nam w okolicy połowy lub końca bieżącej dekady, co będzie efektem rosnących standardów życia.

Emisja dwutlenku węgla w trzech różnych planach rozwoju ludzkości na Ziemi. Najwyższa jest przy aktualnym schemacie rozwoju (New Momentum, zielony), idealny to niebieski Net Zero. Pomarańczowy Accelerated to zapis „staramy się”, „robimy wszystko, co w naszej mocy, by ściąć emisję” (c) BP Energy Outlook 2023

Zużycie energii (całościowe, również w transporcie) w zależności od kierunku rozwoju obranego przez ludzkość. Wodór (blady fiolet) największą rolę odgrywa w Net Zero, ale wszędzie dominuje elektryczność (fiolet) wspierana „innymi źródłami” (szary). Udział ropy naftowej (zielony) i węgla (ciemnoszary) stopniowo spada, urosnąć może tylko gaz ziemny (czerwony)

Z naszego punktu widzenia najważniejszy jest transport. W segmencie samochodów osobowych największą rolę odegrają auta elektryczne (BEV, granatowy), w niewielkim stopniu wzrośnie też udział hybryd plug-in (błękitny), a zmaleje pojazdów wyłącznie spalinowych, w tym hybryd (ICE, HICE/HEV). Rola wodoru (jasny róż) będzie marginalna, ważniejszy stanie się gaz ziemny i LPG:

Wodór odegra jakąś rolę w transporcie ciężkim, jednak nawet tam będzie mniej istotny niż pojazdy elektryczne (wykres drugi od lewej). Tutaj też wycofywana z użytku ropa naftowa będzie zastępowana bateriami, które staną się dominujące w roku 2050. Paliwa kopalne najbardziej twardo będą broniły się w lotnictwie i transporcie morskim, nawet w roku 2050 będą stanowiły tam istotne źródło energii uzupełniane stopniowo biopaliwami oraz wodorem zgromadzonym w różnych paliwach (amoniak, metanol, syntetyczny olej napędowy).

Autorzy raportu Energy Outlook 2023 szacują, że w 2050 roku po wszystkich światowych drogach będą jeździły 2 miliardy elektryków i hybryd plug-in w prognozie Accelerated oraz Net Zero, co ma stanowić około 80 procent całego światowego taboru pojazdów.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: