Na pierwszy rzut oka BMW chce opatentować wolant bardzo podobny do tego, który Tesla zastosowała w Modelach S i X po faceliftingu. Ale niemiecki producent idzie o krok dalej: ruchome ramiona pozwolą mu na sterowanie samochodem jedną dłonią lub też składanie wolantu, by zajmował mniej miejsca.

Wolant od BMW

Stworzony przez BMW wolant w najbardziej normalnym z dzisiejszego punktu widzenia układzie ma parę ramion po obu stronach części centralnej. Sposób mocowania uchwytów pozwala na zmianę ich orientacji, na przykład złożenie do środka lub rozłożenie w przeciwnym kierunku (źródło, na trop wpadł Carbuzz). Środek wygląda na nieruchomy:

Po co te wszystkie kombinacje? Wolant ma być stosowany w samochodach potrafiących jeździć samodzielnie w co najmniej niektórych okolicznościach. Normalna kierownica zajmuje zbyt wiele przestrzeni, dlatego niektóre firmy rozważają jej ukrycie – patrz: Volkswagen w koncepcyjnym ID. Buzzie – lub właśnie solidne pomniejszenie.

BMW nie tylko chce wygospodarować dodatkową przestrzeń dla kierowcy. Jest nawet gotowe użyczyć mu wyświetlacza („20”?), by mógł na nim czytać gazetę czy przeglądać maile. A jeśli człowiek zapragnie sterować samochodem, będzie mógł to robić jedną ręką z dłonią ułożoną zawsze w ten sam sposób (porównaj położenie dłoni na głównym i dolnym obrazku). Co raczej będzie trudne do zrealizowania bez układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu.

Niemiecki producent złożył wniosek patentowy na wolant swego pomysłu w Stanach Zjednoczonych, Chinach i na terenie Unii Europejskiej. Nie wiadomo, czy i kiedy rozwiązanie trafi do produkcji.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: