Naciski ze strony akcjonariuszy chyba poskutkowały. BMW ogłosiło właśnie, że przyspiesza z elektryfikacją i wprowadzi na rynek 25 samochodów elektrycznych i hybryd do 2023, a nie do 2025 roku, jak wcześniej planowano. Przy okazji firma pokazała samochody Vision M Next, Power BEV oraz motocykl Vision DC Roadster.
BMW chce przyspieszać, na razie ciągle tylko BMW i3
Spis treści
BMW ma dziś w ofercie tylko jeden samochód elektryczny: wprowadzone w 2013 roku BMW i3. Lada chwila producent powinien zaoferować także Mini Electric, następnie BMW iX3 (2020), BMW i4 (2021) i BMW iNext (2021). Liczba modeli nie urywa głowy, dlatego udziałowcy BMW zaczęli wyrażać swoje rosnące zaniepokojenie – pojawiły się nawet głosy o konieczności wymiany prezesa.
> Udziałowcy BMW zirytowani. Chcą ostrzejszej walki z Teslą, pojawiają się sugestie o dymisji prezesa
Wygląda na to, że zarząd wziął sobie groźby akcjonariuszy do serca. Firma zapowiedziała, że 25 samochodów zelektryfikowanych pojawi się w gamie do 2023 roku – czyli dwa lata wcześniej niż zakładano jeszcze kilka miesięcy temu.
Oprócz tego BMW zaprezentowało trzy zupełnie nowe prototypy, w tym jeden samochód, jeden motocykl i jeden zespół napędowy:
BMW Vision M Next, docelowo zapewne BMW M Next
Vision M Next przypomina nieco odświeżoną wersję BMW i8 i również jest hybrydą plug-in. Łączna moc elektryczno-spalinowego zespołu napędowego to 441 kW (600 KM), dzięki niej samochód osiąga 300 km/h, a do 100 km/h rozpędza się w 3 sekundy.
Zasięg BMW Vision M Next w trybie czysto elektrycznym ma wynosić 100 kilometrów, co sugeruje baterię o pojemności 20-30 kWh.
Znacznie ciekawszy jest inny samochód, a właściwie jego zespół napędowy: BMW Power BEV.
BMW Power BEV – konkurencja dla Tesli Roadster?
Podczas konferencji NEXTGen w Monachium, BMW pokazało zupełnie nowy zespół napędowy bazujący na BMW eDrive 5. generacji: Power BEV. Trzy silniki oferują łącznie 530 kW (721 KM) mocy i przyspieszenie do 100 km/h w „wygodne” mniej niż trzy sekundy. Moment obrotowy na kołach wyniesie 10 000 Nm.
> Lightyear One pokazany. Twórcy: 725 km WLTP na baterii
Portal CNET, który miał okazję porozmawiać z szefem projektu Power BEV (źródło), porównuje moment obrotowy do Tesli Roadster albo trzech ciągników siodłowych.
Zespół napędowy Power BEV / BMW eDrive 5. generacji – ale z jednym tylko silnikiem – pojawi się w BMW iX3 w 2020 roku. Na razie układ testowany jest w nadwoziu BMW serii 5, które oklejono folią maskującą prawdopodobnie po to, żeby auto czymkolwiek się wyróżniało:
BMW Vision DC Roadster – motocykl elektryczny
Vision DC Roadster to motocykl dosłownie obudowany bateriami. Kierująca nim osoba siedzi tuż nad gigantycznym radiatorem ciągnącym się od przedniego do tylnego koła. Wiadomo, że w jednośladzie wykorzystano mechanizm hamowania obu kół jedną dźwignią oraz wykorzystano aluminium i włókna węglowe.
Danych technicznych nie ujawniono.