Grupa BMW potwierdza to, co wcześniej ujawniło Mini: niemiecki producent będzie miał platformę stworzoną na potrzeby samochodów elektrycznych. Zostanie ona po raz pierwszy wykorzystana po roku 2025 w fabryce BMW na Węgrzech. Wcześniej stosowane będą przede wszystkim platformy uniwersalne, spalinowo-elektryczne.

Dobra zmiana w BMW

Zacznijmy od krótkiego wstępu: bez mała trzy lata temu BMW ogłosiło chęć stosowania dwóch platform do produkcji aut elektrycznych, hybrydowych oraz czysto elektrycznych. Jedną z nich była FAAR, odmiana płyty podłogowej UKL, przeznaczona do aut mniejszych, z segmentów B i C. Druga to CLAR (pol. ARchitektura KLastrowa) stosowana w nowym BMW od serii 4, BMW X3 i większych modelach, a nawet w najnowszej Toyocie Suprze (segmenty od D w górę). Obydwie architektury zapewnić firmie elastyczność i sukces na etapie przejściowym.

Własną platformę ma też BMW i3, ale ma ona zostać wycofana z rynku jako rozwiązanie niezbyt uniwersalne.

Kilka dni temu szef Mini, Bernd Koerber, zapowiedział, że marka planuje opracować z chińskim Great Wall Motor własną bazę dla aut elektrycznych. To dość zaskakujący komunikat, jeśli wziąć pod uwagę, że nowa architektura to inwestycja znacznie większa niż nowy model samochodu bazujący na gotowej już płycie podłogowej. Teraz sytuacja się wyjaśniła: tak naprawdę jest to inicjatywa marki-matki, BMW.

CLAR -> nowa architektura

Oliver Zipse, prezes BMW, ujawnił właśnie akcjonariuszom, że planuje inne niż dotychczas rozłożenie akcentów. CLAR, której siłą miała być elastyczność, będzie rozwijana w kierunku napędów elektrycznych. W połowie dekady pojawi się [bazująca na niej?] nowa architektura stworzona z myślą o autach zasilanych bateryjnie (źródło). Po raz pierwszy zostanie ona wykorzystana w fabryce na Węgrzech.

Nie jest wykluczone, że Zipse ma na myśli płytę podłogową opracowaną we współpracy z Great Wall Motor. Szef Mini otwarcie zapowiadał, że produkcja ma podążać za potrzebami rynkowymi. Czytaj: Chiny dostaną nową architekturę wcześniej, bo kładą duży nacisk na auta zeroemisyjne, więc taka optymalizacja będzie miała sens z punktu widzenia kosztów.

Europa jeszcze trochę pojeździ na bazach uniwersalnych, ale z czasem również na Stary Kontynent zawitają nowocześniejsze rozwiązania.

Zdjęcie otwierające: BMW i4 Concept, elektryczna odmiana BMW serii 4, auto stworzone na platformie CLAR, Zwróć uwagę na lewe światło auta, kształt lusterek oraz ekrany widoczne w kabinie (c) BMW

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 3.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: