BMW opublikowało zaskakujące oświadczenie o napędzie wodorowym w BMW i Hydrogen Next. Z jednej strony producent przypomina, że pracuje nad nim wraz z Toyotą, z drugiej mocno zastrzega, że na razie nie planuje jego debiutu rynkowego. Niewielka seria ma się pojawić w 2022 roku, sprzedaż ruszy najwcześniej w drugiej połowie dekady – o ile zostanie spełniony szereg warunków.
Wodór w BMW: dawne wyniki do lamusa, teraz współpraca z Toyotą
BMW przez całe dekady prezentowało prototypowe samochody, których silniki zostały przystosowane do spalania wodoru. Jednak w ostatnich latach mamy do czynienia z zupełnie nowym podejściem: zamiast silnika spalinowego mamy elektryczny, niewielką baterię i ogniwa paliwowe, które wytwarzają energię w procesie utleniania wodoru. Cały układ wygląda tak:
Zespół napędowy BMW i Hydrogen Next. Przód auta znajdowałby się po lewej stronie. Idąc od lewej mamy: ogniwa paliwowe wraz z układem dostarczania powietrza i rurą wydechową, dwa zbiorniki na wodór, coś, co wygląda na baterię, falownik oraz silnik napędzający tylne koła (c) BMW
Dane techniczne BMW i Hydrogen Next są następujące: ogniwa paliwowe mogą wytwarzać do 125 kW (170 KM) mocy. Tlen zasysany jest z powietrza, wodór natomiast płynie z dwóch zbiorników, w których gaz sprężony jest pod ciśnieniem 700 barów (70 MPa). Obydwa zbiorniki są w stanie przechować do 6 kilogramów H2. Zespół napędowy to BMW eDrive 5. generacji, który pojawi się także w BMW iX3.
> Specyfikacja BMW iX3: 210 kW mocy, 400 Nm momentu obrotowego, 74 kWh baterii i „ponad 440 km WLTP”
Pojemności baterii nie podano, zapewne wynosi kilka kilowatogodzin (kWh). Wiemy natomiast, że maksymalna moc zespołu napędowego to 275 kW (374 KM), a jako platforma testowa wykorzystywana jest obecna generacja BMW X5.
W komunikacie prasowym BMW pochwaliło się, że nad technologią ogniw paliwowych współpracuje z Toyotą od 2013 roku. Jednak w oświadczeniu bardzo wyraźnie podkreślano, że firma na razie nie planuje rynkowych wdrożeń – wodór tylko „może” stać się paliwem przyszłości (źródło).
Niewielka testowa seria samochodów zostanie zaprezentowana w 2022 roku. Auta trafią do oferty najwcześniej w drugiej połowie dekady, o ile wodór będzie produkowany w konkurencyjnych cenach, z wykorzystaniem zielonej energii i dostępny w wystarczających ilościach. W tej chwili bawarski producent skupia się na rozwoju napędów elektrycznych i zelektryfikowanych: