Podczas podsumowania roku 2020 i prezentacji strategii na ten i nadchodzące lata, BMW zdradziło, że w 2025 roku wystartuje z zupełnie nową inicjatywą: BMW Neue Klasse. Ma to być przełom, zupełnie nowa architektura, która odświeży markę na najbliższe kilkadziesiąt (!) lat.

BMW Neue Klasse – czego się dowiedzieliśmy?

Neue Klasse nawiązuje do wewnętrznej reformy BMW w XX wieku, która doprowadziła do wypuszczenia na rynek linii zupełnie nowych samochodów w latach 1962-1977. Dziś wydaje nam się, że BMW „od zawsze” było marką z zacięciem sportowym lubującą się w sedanach i nadwoziach coupe, tymczasem w rzeczywistości ten styl wypracowano dopiero dzięki Neue Klasse (źródło). Nadchodząca nowa „Neue Klasse” ma scharakteryzować BMW na kolejne 5 lat, a jej wpływ będzie odczuwalny nawet w roku 2050, twierdzi Oliver Zipse.

Nowa Neue Klasse ujrzy światło dzienne w 2025 roku. Będzie to szeroko pojęta platforma, której trzema głównymi filarami są 1) wydajne elektryczne zespoły napędowe i baterie, 2) odmieniona i ujednolicona architektura oprogramowania oraz 3) cykl produkcyjny zaprojektowany w taki sposób, by opierał się na odnawialności (produktów i energii) przez całe życie pojazdu.

Dziś BMW buduje auta elektryczne na dwóch uniwersalnych platformach: FAAR i CLAR. Mogą być one wykorzystywane do wytwarzania aut elektrycznych, ale też spalinowych i hybryd plug-in.

Nowa Neue Klasse według Zipsego pozwoli BMW na zaoferowanie odbiorcom rozwiązań technologicznych z najwyższej półki, by za 4 lata mogli doświadczyć jazdy, która stanie się normą dopiero za kolejne 5 lat, w roku 2030. [Wysokie] pojemności baterii połączone z niskim zużyciem energii mają pozwalać na osiągnięcie zasięgów aut spalinowych i zbliżyć się kosztowo do tychże. W akumulatorach zostaną zaprojektowane „zoptymalizowane ogniwa”, architektura aut prawdopodobnie będzie 800-woltowa. Kabiny mają być przestronne, nadwozia zostaną zaprojektowane z myślą o niskich oporach powietrza.

Szczytowym osiągnięciem nowej Neue Klasse ma być BMW z serii M, jednak platforma będzie skalowalna w górę i w dół, nada się do produkcji aut o różnych rozmiarach. W przyszłości napędy czysto elektryczne (BEV) mogą zostać uzupełnione przez ogniwa paliwowe (FCEV), lecz z wypowiedzi Zipsego można wywnioskować, że uważa je za dość odległą alternatywę – zasilanie wodorowe zaanonsował raczej ogólnie, tymczasem przy bateriach i silnikach elektrycznych wszystko wydawało się już przemyślane i poukładane.

Zdjęcie otwierające: symbol Nowej Neue Klasse w BMW (c) BMW

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]