Podczas podsumowania pierwszej połowy 2025 roku BMW podało zbiorcze dane techniczne BMW iX3 Neue Klasse, samochodu, który ma zadebiutować w trakcie salonu IAA 2025 w Monachium (Niemcy). Dowiadujemy się, że bateria BMW iX3 (2026) będzie miała 108 kWh pojemności użytecznej a auto osiągnie maksymalnie 800 jednostek WLTP zasięgu. Powinno się to przełożyć na 684 kilometry zasięgu w trybie mieszanym (miasto/pod miastem) i 480 kilometrów przy 120 km/h [obliczenia redakcji].
Nowe BMW iX3 coraz bliżej
Powyższe wartości należy uznać za bazowe-maksymalne, czyli najwyższe dla tej generacji modelu. BMW zastosowało ważne połączenie: do dużej baterii oferującej spore zasięgi dorzuciło możliwość ładowania z mocą 400 kW (3,7 C w kwestii mocy). Brakuje jeszcze tylko informacji, ile będzie trwał postój na uzupełnienie od 10 do 80 procent energii, bo ulokowany wysoko szczyt jest czymś innym niż w miarę płaska krzywa ładowania. Wiemy natomiast, że 10 minut przy ładowarce wystarczy na odzyskanie „ponad 350 jednostek WLTP”, co łatwo przeliczymy na przedział np. 10 -> 54 procent i średnią wynoszącą 2,6 C, 284 kW. Portal InsideEVs po demonstracji BMW twierdzi, że jest jeszcze lepiej, że średnia to 318 kW (2,9 C).
318 kW to okolice chwilowego maksimum dla wąskiej grupy elektryków, a powyższej średniej wiele aut nie osiąga nawet w szczycie.
Bateria BMW iX3 Neue Klasse oparta jest na ogniwach cylindrycznych 46xx (4,6 cm średnicy, 9,5 lub 12 cm wysokości) i została wykonana w technologii cell-to-body, a precyzyjniej: cell-to-open-body (CToB). Górna pokrywa pakietu jest więc jednocześnie podłogą kabiny. Pozwala to na obniżenie masy samochodu i nie powinno szczególnie utrudniać jego naprawy, bo siedzenia można montować bezpośrednio do akumulatora [domniemanie redakcji]. BMW chwali się, że nowa generacja elektryków (Neue Klasse) jest o 10 procent lżejsza, o 20 procent tańsza w produkcji i ma straty na energii o 40 procent niższe niż edycje dotychczasowe.
Na samych tylko felgach, hamulcach i oponach udało się zaoszczędzić ponad 9 Wh/km, 0,9 kWh/100 km, nie zdziwimy się zatem, gdy w wariantach o najlepszym zasięgu powrócą koła o proporcjach, które znamy z dawnego małego BMW i3 🙂 Zwiększona sprawność silnika przełożyła się na dodatkowe 18 procent zasięgu, pomógł też falownik z węglikiem krzemu, w sumie jest to +330 (!) jednostek WLTP w porównaniu do BMW iX3 poprzedniej generacji. Wyniki są imponujące, szczególnie, gdy wziąć pod uwagę, że BMW stosuje silniki z elektromagnesami, bez metali ziem rzadkich, a te były dotychczas o kilka procent mniej wydajne niż silniki oparte na magnesach trwałych.
Prezentacja BMW iX3 Neue Klasse już bez maskowania ma się odbyć za nieco ponad miesiąc, we wrześniu 2025 roku, w trakcie targów IAA 2025. To będzie interesujący salon, bo pojawi się tam też Mercedes GLC z Technologią EQ z całą rodziną aut na platformie MMA. Byłoby sympatycznie, gdyby Tesla pokazała tam Model YYY vel Model Y L, przedłużony wariant auta.