BMW zaprezentowało BMW iX po faceliftingu i podkreśla, że jest to nowe BMW iX, der neue BMW iX, i subtelnie zwiastuje linię modeli Neue Klasse. Nowe BMW iX dostępne jest wyłącznie z napędem na obie osie, ma baterie o dwóch pojemnościach całkowitych, ale trzech różnych pojemnościach użytecznych. W wariancie najbardziej zasięgowym oferuje do 701 jednostek WLTP zasięgu. Ceny BMW iX xDrive45, edycji najtańszej i najsłabszej, zaczynają się od 375 500 złotych.
Nowe BMW iX: ceny, dane techniczne i wszystko, co wiemy
Spis treści
Konfigurator modelu jest TUTAJ. Celowo zaczęliśmy od zwrócenia uwagi na słowo „nowe”, ponieważ jest to zapowiedź samochodów, które zaczną nam debiutować już w tym roku. Pierwotna generacja BMW iX, którą poznaliśmy w 2018 roku, wcale nie była „nowa”. Ona najpierw miała być „następna” /BMW iNext/, po czym w 2020 roku nagle stała się wcześniejsza niż nowa, bo była pierwsza w historii /the first ever BMW iX, der erste BMW iX; źródło/. Ta terminologia nie jest przypadkowa a teraz, przy nadchodzącej Neue Klasse, staje się dodatkowym smaczkiem.
BMW iX zachowuje dawną linię nadwozia, ale upodabnia się do swych nadchodzących krewniaków:
Nowe BMW iX pozostało crossoverem segmentu E, ma 4,97 metra długości przy 3 metrach rozstawu osi. Nasi Czytelnicy, którzy jeździli dotychczasową wersją, twierdzą, że mimo sporych zewnętrznych rozmiarów, auto nie jest wybitnie przestronne jak na segment; dotyczy to szczególnie tyłu. Dodajmy, że na zdjęciach tego nie widać. Wersja BMW iX xDrive45 dostępna jest z dwoma silnikami (1+1, AWD) o sumarycznej mocy 300 kW/408 KM i 700 Nm momentu obrotowego. Pojemność baterii tego wariantu wynosi 100,6 (94,8) kWh, maksymalny deklarowany zasięg przy najmniejszych felgach to 602 jednostki WLTP.
Jeśli zaczniemy eksperymentować z konfiguratorem, dojedziemy do 490 jednostek WLTP. Wykorzystana architektura 400 V (napięcie nominalne: 332 V) sprawia, że na ładowarce rozpędzimy się do maksymalnie 175 kW.
BMW iX (2025): pojemności baterii, zasięgi i ciekawostki
Ciekawie robi się w edycjach wyższych. Ta sama bateria o pojemności nominalnej 111,5 kWh oferuje kierowcy użyteczne 108,9 kWh w BMW iX M70 xDrive oraz 109,1 kWh w BMW iX xDrive60. Zaryzykujemy twierdzenie, że w pierwszym przypadku chodziło o to, by kierowcy nie zabrakło mocy i zasięgu przy eksperymentach (w szczycie: 485 kW/659 KM; głębszy bufor), natomiast przy xDrive60 celem była chęć pochwalenia się zasięgiem przekraczającym 700 jednostek WLTP (dokładnie: 701 jedn., 599 km w trybie mieszanym, 421 km przy jeździe z szybkością 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera; obliczenia Elektrowozu). Gdy zdecydujemy się na większe felgi, spadnie on nawet do 596 jednostek WLTP.
Producent chwali się, że większy zasięg uzyskano dzięki nowej elektronice mocy, optymalizacji łożysk kół oraz opon. W obu przypadkach maksymalna moc ładowania to 195 kW.
Bazowa cena BMW iX xDrive45 startuje od 375 500 złotych, przy xDrive60 zaczynamy od 450 000 złotych, edycja M70 to wydatek od skromnych 560 000 złotych. W ramach najtańszego i najbardziej podstawowego wyposażenia otrzymamy m.in. 20-calowe felgi aerodynamiczne, diodowe reflektory i lampy, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele oraz podgrzewanie kierownicy, system audio Harman Kardon czy trzyfazową ładowarkę pokładową AC-DC o mocy 11 kW. Maksimum to m.in. 23-calowe felgi, sygnatura świetlna BMW na atrapie chłodnicy, ładowarka pokładowa 22 kW, zawieszenie pneumatyczne.