Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

BMW i7 z zasięgiem 550-630 jednostek WLTP, czyli 470-540 kilometrów realnie w trybie mieszanym? [LICZYMY]

BMW zaprezentowało zamaskowane BMW i7 podczas testów w komorze bezechowej. Oprócz zaskakującego układu przednich świateł dziennikarze Auto Express zwrócili uwagę na coś jeszcze: deklarowane zużycie energii. Według WLTP BMW i7 potrzebuje 22,5-19,5 kWh/100 km. Na tej podstawie da się obliczyć przybliżony zasięg samochodu.

/poniżej prezentujemy obliczenia własne, ponieważ te Auto Expressu wydają nam się błędne/

Zużycie energii według WLTP a zasięg BMW i7

Największy elektryk niemieckiej marki, BMW iX, w wariancie z większymi akumulatorami ma baterię o pojemności 105,2 (111) kWh. Zasięgu nie da się jednak tak po prostu obliczyć dzieląc pojemność akumulatora przez zużycie energii (105,2 / 22,5 = 466 km), ponieważ w ramach procedury WLTP mierzy się zużycie powiększone o straty na ładowaniu. Z drugiej strony procedura WLTP podaje zasięg zawyżony o około 20 procent w stosunku do realnego, co stanowi dodatkową komplikację. Dlatego przed jakimikolwiek obliczeniami spróbujmy zestawić obok siebie kilka danych:

Z tych wartości już na pierwszy rzut oka wyłaniają się dwie istotne informacje: BMW i7 nie jest w stanie zejść ze zużyciem energii do poziomu mniejszego BMW i4, ale w pewnych warunkach może zużywać więcej niż duże BMW iX, co wskazuje nacisk na możliwości personalizacji (rozmiar felg) i osiągi.

Gdy wykonamy kilka prostych obliczeń, dostrzeżemy coś jeszcze:

Bez problemu zauważymy, że zasięg WLTP jest o 16-20 procent większy niż zmierzone zużycie energii. Paradoksalnie zatem: 1/ możemy na tej podstawie wyznaczyć wartość WLTP, ale 2/ wynik obliczony ze zużycia energii będzie bliższy realnemu zasięgowi auta w trybie mieszanym. Przełóżmy tę wiedzę na liczby przy założeniu, że BMW i7 otrzyma tę samą baterię, co BMW iX xDrive50 [BMW na razie tego nie potwierdza]:

Jako że badania homologacyjne odbywają się na nowych samochodach, w których nadal trwa proces wykształcania pierwszej warstwy pasywnej, oficjalny zasięg WLTP BMW i7 może jeszcze trochę urosnąć. Spodziewajmy się około 549-634 jednostek – to właśnie te liczby znalazły się w tytule artykułu. Na tej podstawie możemy spróbować ocenić, że nowy samochód pokona (wartości zaokrąglone):

Przy szacowaniu pojemności baterii BMW iX xDrive40 trafiliśmy w punkt, zobaczymy więc, jaka będzie sprawdzalność powyższych obliczeń 🙂

Układ świateł BMW i7

Na zdjęciach z komunikatu prasowego tego nie widać, ale na filmie samochód ma włączone światła do jazdy dziennej i reflektory. Jeżeli te pierwsze nie są elementem maskowania – co nie jest wykluczone, patrz drugie zdjęcie – to światła do jazdy dziennej będą położone znacząco wyżej niż główne reflektory:

W BMW iX całość jest zintegrowana i położona tuż obok siebie, podobnie jest w BMW i4, choć kształty bywają różne:

Układ BMW i7 najbardziej kojarzy nam się z Hyundaiem Kona Electric lub z dawnym BMW E31 / pierwotnym BMW serii 8:

BMW CSI (c) SCD.tv / YouTube

A skoro już jesteśmy przy światłach, to tak wygląda zamaskowany tył BMW i7 oraz film, z którego wyekstrahowaliśmy kilka klatek:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version