BMW zaprezentowało zamaskowane BMW i7 podczas testów w komorze bezechowej. Oprócz zaskakującego układu przednich świateł dziennikarze Auto Express zwrócili uwagę na coś jeszcze: deklarowane zużycie energii. Według WLTP BMW i7 potrzebuje 22,5-19,5 kWh/100 km. Na tej podstawie da się obliczyć przybliżony zasięg samochodu.
/poniżej prezentujemy obliczenia własne, ponieważ te Auto Expressu wydają nam się błędne/
Zużycie energii według WLTP a zasięg BMW i7
Największy elektryk niemieckiej marki, BMW iX, w wariancie z większymi akumulatorami ma baterię o pojemności 105,2 (111) kWh. Zasięgu nie da się jednak tak po prostu obliczyć dzieląc pojemność akumulatora przez zużycie energii (105,2 / 22,5 = 466 km), ponieważ w ramach procedury WLTP mierzy się zużycie powiększone o straty na ładowaniu. Z drugiej strony procedura WLTP podaje zasięg zawyżony o około 20 procent w stosunku do realnego, co stanowi dodatkową komplikację. Dlatego przed jakimikolwiek obliczeniami spróbujmy zestawić obok siebie kilka danych:
- BMW i7 ? kWh = 22,5-19,5 kWh/100 km, dane wstępne na podstawie obecnej wersji (źródło), brak zasięgu według WLTP,
- BMW i4 M50 80,7 kWh = 22,5-18 kWh/100 km, 416-520 jedn. WLTP zasięgu.
- BMW iX xDrive50 105,2 kWh = 21,4-19,8 kWh/100 km, 590-630 jedn. WLTP zasięgu,
- BMW iX xDrive40 71 kWh = 21,2-19,4 kWh/100 km, 394-425 jedn. WLTP zasięgu.
Z tych wartości już na pierwszy rzut oka wyłaniają się dwie istotne informacje: BMW i7 nie jest w stanie zejść ze zużyciem energii do poziomu mniejszego BMW i4, ale w pewnych warunkach może zużywać więcej niż duże BMW iX, co wskazuje nacisk na możliwości personalizacji (rozmiar felg) i osiągi.
Gdy wykonamy kilka prostych obliczeń, dostrzeżemy coś jeszcze:
- BMW i4 M50 ma 416-520 jedn. WLTP zasięgu, chociaż ze zużycia energii i pojemności baterii wynika 359-448 jedn. Różnica wynosi 15,9-16,1 procent.
- BMW iX xDrive50, analogicznie, „powinny” być 492-531 jednostki, co daje różnicę 18,6-19,9 procent.
- BMW iX xDrive40, analogicznie, „powinny” być 335-366 jednostek, co daje różnicę 17,6-16,1 procent.
Bez problemu zauważymy, że zasięg WLTP jest o 16-20 procent większy niż zmierzone zużycie energii. Paradoksalnie zatem: 1/ możemy na tej podstawie wyznaczyć wartość WLTP, ale 2/ wynik obliczony ze zużycia energii będzie bliższy realnemu zasięgowi auta w trybie mieszanym. Przełóżmy tę wiedzę na liczby przy założeniu, że BMW i7 otrzyma tę samą baterię, co BMW iX xDrive50 [BMW na razie tego nie potwierdza]:
- zasięg realny BMW i7 z baterii 105,2 (111) kWh = 468-539 kilometrów,
- zasięg WLTP BMW i7 z baterii 105,2 (111) kWh = 542-626 jednostki.
Jako że badania homologacyjne odbywają się na nowych samochodach, w których nadal trwa proces wykształcania pierwszej warstwy pasywnej, oficjalny zasięg WLTP BMW i7 może jeszcze trochę urosnąć. Spodziewajmy się około 549-634 jednostek – to właśnie te liczby znalazły się w tytule artykułu. Na tej podstawie możemy spróbować ocenić, że nowy samochód pokona (wartości zaokrąglone):
- 280-320 kilometrów w trybie mieszanym, gdy będziemy go eksploatować w przedziale 80-20-80 procent,
- 330-380 kilometrów przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera,
- 260-300 kilometrów przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h i baterii eksploatowanej w przedziale 10-90 procent.
Przy szacowaniu pojemności baterii BMW iX xDrive40 trafiliśmy w punkt, zobaczymy więc, jaka będzie sprawdzalność powyższych obliczeń 🙂
Układ świateł BMW i7
Na zdjęciach z komunikatu prasowego tego nie widać, ale na filmie samochód ma włączone światła do jazdy dziennej i reflektory. Jeżeli te pierwsze nie są elementem maskowania – co nie jest wykluczone, patrz drugie zdjęcie – to światła do jazdy dziennej będą położone znacząco wyżej niż główne reflektory:
W BMW iX całość jest zintegrowana i położona tuż obok siebie, podobnie jest w BMW i4, choć kształty bywają różne:
Układ BMW i7 najbardziej kojarzy nam się z Hyundaiem Kona Electric lub z dawnym BMW E31 / pierwotnym BMW serii 8:
A skoro już jesteśmy przy światłach, to tak wygląda zamaskowany tył BMW i7 oraz film, z którego wyekstrahowaliśmy kilka klatek: