Na początku 2023 roku BMW pokazało BMW Neue Klasse w postaci krótkiego liftbacka, BMW i Vision Dee. Teraz producent go zamaskował i stopniowo ujawnia jego tajemnice. Prezentacja modelu, który prawdopodobnie zostanie nazwany BMW i3 – to byłoby już trzecie BMW i3 w historii po BMW i3 i chińskim BMW i3, czyli elektrycznej serii 3 – może nastąpić w tym roku, ale na rynek wcześniej trafi jego wyższy wariant, crossover, którego produkcja ma się rozpocząć do końca roku.
BMW Neue Klasse z bliska
Najnowszy pokaz BMW Neue Klasse jest dość dziwny, ponieważ jest to maksymalnie odchudzona skorupa w kształcie Neue Klasse o parametrach technicznych, których Neue Klasse mieć nie będzie. O tym, że jest to skorupa, przekonamy się słuchając przejazdu po torze, gdzie falowniki gwiżdżą niemalże wprost do mikrofonu, bez jakiegokolwiek wyciszenia (porównaj start VW ID.R, wystarczy kilka sekund), a stukot kamyczków o podwozie brzmi tak, jakby biły one w kabinę:
Producent twierdzi, że samochód widoczny na filmie generuje 18 000 Nm momentu obrotowego, co oznacza około 2 000 Nm przy przekładni o redukcji 1 do 9, które można rozdysponować na wszystkie koła (po 1 000 Nm na oś?). Ale nawet w marketingowych bajaniach BMW lubi ukrywać techniczne smaczki. Otóż za sterowanie przeniesieniem napędu odpowiada nowy komputer producenta nazwany roboczo Heart of Joy, opracowany w całości przez BMW.
Tenże komputer steruje zespołem napędowym, hamulcami, ładowaniem, rekuperacją i progresywnym układem kierowniczym, w tym także stabilizacją nadwozia (4-w-1). Po raz pierwszy w historii BMW ta sama elektronika odpowiada za rozpędzanie i spowalnianie samochodu, czyli cały czas kontroluje jego przyspieszanie, co najwyżej ze zmianą zwrotu jego wektora. Wcześniej jeden system odpowiadał za rozpędzanie, inny był związany z rekuperacją, ciężko więc było tak zaprojektować hamowanie odzyskowe, żeby na wyjściu z łuku kierowca miał do dyspozycji maksymalny moment obrotowy – bo odpowiadały za to dwie różne skrzynki.
Scalenie funkcji ma pozwalać na zwiększenie wydajności napędu o nawet 25 procent (!), z kolei rekuperacja ma być wykorzystywana w 98 procent sytuacji, co mocno sugeruje one-pedal driving. Hamulce mają być potrzebne wyłącznie w przypadku „gwałtownego hamowania” (ang. heavy braking). Heart of Joy ma być jednym z czterech głównych komputerów BMW Neue Klasse, pozostałe będą odpowiadać za 2) jazdę pół- i autonomiczną, 3) multimedia i 4) podstawowe funkcje, w tym np. klimatyzację czy oświetlenie.
Widoczny na nagraniu kształt jako produkcyjny samochód, BMW i3, powinien pojawić się na rynku w tej postaci w 2026 roku. Skorupa osiągała ponoć przeciążenia dochodzące do 3g.