Na stronach amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) pojawił się plik PDF dokumentujący badanie zasięgu Tesli Model S Plaid według oficjalnej procedury. Wynika z niego kilka ciekawostek, jak choćby ta, że bateria nowej Tesli Model S Plaid ma około 99 kWh pojemności użytecznej – bo tyle energii zużyto podczas pomiarów. Pojawia się też pojemność baterii na mrozie oraz zasięg samochodu według cyklu UDDS.

Dane techniczne baterii Tesli S Plaid, zasięg, ciekawostki

Pojemność to nie wszystko: 99,3 kWh wykorzystane na potrzeby testu wymagały 116 kWh podczas uzupełniania energii z użyciem wallboksa lub słupka ładowania. Straty wynoszą więc ponad 17 procent, ale łatwo się domyślić, że przynajmniej część z nich pochłonęły mechanizmy chłodzenia akumulatora:

Jeden z pomiarów zużycia energii podczas jazdy symulowanej na hamowni. W drugim zużyto 99,37 kWh energii oraz 115,5 kWh energii do naładowania baterii (c) Tesla

Pomiaru dokonano z użyciem samochodu mającego przebieg 3,3 tysiąca kilometrów, a więc z baterią, w której warstwa pasywna już zaczęła się tworzyć. Pojemność baterii na mrozie, przy -6,7 stopnia Celsjusza, wynosi 93,5 kWh, co oznacza spadek o niecałe 6 procent.

Zasięg Tesli S Plaid według procedury UDDS z 19 calowymi felgami wyniósł 529 mil, z 21-calowymi felgami – 459 mil. UDDS symuluje cykl miejski, żeby urealnić te wartości w ramach procedury EPA, mnoży się je przez 0,7. Oznacza to, że Model S Plaid na 19-calowych felgach powinien w mieście pokonać do 596 kilometrów, na felgach 21-calowych – do 517 kilometrów. Nie wyliczamy jednak tutaj zasięgu w trybie mieszanym, bo producent może zmieniać współczynniki wpływające na rezultat.

Waga baterii Tesli S Plaid to 537 kilogramów, akumulator ma 400 litrów objętości, gęstość energii całego pakietu wynosi 0,186 kWh/kg, nominalne napięcie to 410 woltów. Zgodnie z deklaracją producenta, utrata energii spowodowana długim postojem powinna być niższa niż 4 procent na miesiąc. Oczywiście nie uwzględniono w niej działania dodatkowych mechanizmów, w tym czuwania czy Sentry Mode.

Waga Tesli Model S Plaid to 2,161 tony, moc silników wynosi 250 kW (340 KM) na jeden, czyli z przodu jest 250 kW, a z tyłu mamy 2x 250 kW. Sumaryczna maksymalna moc silników równa się zatem 750 kW (1 020 KM), ale trzeba pamiętać, że to oprogramowanie decyduje, czy wszystkie silniki pracują z maksymalnym obciążeniem.

No i na koniec kilka ciekawostek: przekładnie samochodu wykorzystują olej mineralny Dexron VI wytwarzany przez Exxon Mobile w ilości 1,325 litra, ich przełożenie wynosi 7,56:1. Tesla nie posiada grzałek oporowych do nagrzewania kabiny, wykorzystuje jedynie pompę ciepła. Gdy temperatury są niskie i wydajność pompy ciepła okazuje się niewystarczająca, samochód decyduje o przekazaniu pełnej mocy na kompresor i wykorzystuje energię cieplną powstającą podczas jego pracy (!) do nagrzewania kabiny. Maksymalne natężenie prądu, jakie samochód jest w stanie przyjąć z Superchargera to 225 amperów (na przewód?).

Cały plik można pobrać TUTAJ: Tesla S Plaid EPA – badanie producenta – FOIA_MTSLV00.0L3S_APPRC01_V2.pdf (2,93 MB)

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: ciekawe jest to, że nawet na amerykańskiej stronie moc samochodu podano w KM, nie bhp (ilustracja powyżej). 

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: