Przedstawiciel portalu Teslarati został zaproszony do zwiedzenia laboratorium baterii Riviana. W trakcie wycieczki dowiedział się między innymi, że firma wykorzystuje ogniwa 21700 (Tesla nazywa je „2170”), które są chłodzone cieczą. Jednak system chłodzenia został tak zaprojektowany, żeby osiągnąć gęstość energii wyższą niż Tesla.

Rivian vs Tesla – będzie pojedynek na baterie?

Ogniwa to podstawowe cegiełki baterii (akumulatora) każdego samochodu elektrycznego. Wielu producentów korzysta z wersji prostopadłościennych (ang. prismatic) lub z ogniw w woreczkach (ang. pouch). Tesla postawiła na ogniwa cylindryczne wyglądające jak baterie-paluszki: są to ogniwa 18650 w Tesli Model S i X oraz 2170 (21700) w Tesli Model 3.

Ogniwa 18650 i 21700 obok siebie. 18650 są mniejsze: „18” to średnica w milimetrach, „650” to wysokość w milimetrach (c) Tesla

Okazuje się, że Rivian także zdecydował się na ogniwa 21700, ale wyprodukowane prawdopodobnie przez LG Chem (źródło). Jednak firma zdecydowała się upakować je gęściej niż Tesla, dlatego zamiast opasywać je taśmą z cieczą chłodzącą, poprowadziła między nimi 7-milimetrową płytę, w której przebiega kanał z cieczą.

Ogniwa w baterii Tesla Model 3. „Cooling ribbon” to taśma przewodząca ciecz chłodzącą. Zielona masa prawdopodobnie skleja baterie, przewodzi ciepło, a jednocześnie utrudnia zapłon (c) Munroe & Associates

Dzięki temu gęstość energii baterii Riviana (jako całości) ma być „o 25 procent wyższa niż u jakiegokolwiek innego producenta”, ale niesie ryzyko szybszego przegrzania ogniw przy dużym obciążeniu. Dodajmy, że tym „jakimkolwiek innym producentem” jest prawdopodobnie Tesla, o której mówi się, że osiągnęła dziś najwyższe gęstości energii baterii na świecie.

> Bateria Tesli 3: nierozbieralna, z najwyższą gęstością na rynku (222 Wh/kg)

Ogniwa w baterii Riviana stoją na sobie w dwóch warstwach i pogrupowane zostały w moduły. Na każdy moduł ma się składać 864 ogniw, po 432 na jedną warstwę. Odpowiadałoby to pojemnośći 15,3 kWh na moduł.

Schemat budowy baterii Riviana. Cylindryczne ogniwa 21700 (pomarańczowe) stoją na sobie w dwóch warstwach, a między nimi znajduje się płyta chłodząca (zielona) o grubości 7 milimetrów (c) George Bower

Chłodzenie baterii przed szybkim ładowaniem i „tarcza balistyczna” na zewnątrz

To nie wszystko. Rivian jadący do stacji szybkiego ładowania zachowuje się jak Tesla Model 3 Performance po uruchomieniu Track Mode. To znaczy bateria zostaje przechłodzona, żeby szybkie ładowanie (w Tesli = duże obciążenie) rozgrzewało ją jak najwolniej. Dziennikarze portalu InsideEVs spekulują, że podobnie musi robić Porsche w Taycanie (źródło), które obiecuje ładowanie z mocami przekraczającymi 200-300 kW.

> Oto jak wygląda ładowanie Porsche Mission E Cross Turismo – ponad 2x szybciej niż Tesla! [wideo]

Puszka, w której znajdują się moduł z ogniwami – czyli obudowa baterii Riviana – wykonana jest z włókien węglowych i kompozytów. Wyposażono ją też w „tarczę balistyczną”, która ma chronić zawartość w trakcie wypadków.

Warto poczytać: Inside Rivian’s California battery lab: 180 kWh ‘megapacks’, carbon fiber, and ballistic shields

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 11 głosów Średnia: 4.7]