Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Autonomia Waymo też ma problem z hamowaniem fantomowym? Oto nagranie z drogi pod wiaduktami [wideo]

Waymo uznawane jest dziś za firmę dysponującą najbardziej zaawansowaną technologią jazdy autonomicznej. Mimo tego wykorzystujący systemy Waymo samochód zachowuje się na widok wiaduktu tak, jak FSD Tesli na widok niektórych wiaduktów: hamuje. Wygląda to jak hamowanie fantomowe, hamowanie wywołane złudzeniem przeszkody, czyli phantom braking.

Phantom braking również w Waymo?

Nagranie pojawiło się na koncie Whole Mars Catalog. Jadąc Teslą Model 3 na FSD wyprzedza on Jaguara I-Pace wyposażonego w zestaw czujników Waymo, a więc stosującego technologię jazdy autonomicznej firmy. Auto jest dość charakterystyczne za sprawą odstających od nadwozia kamer oraz wirujących elementów lidarów (nagranie poniżej):

Mimo wysokiego poziomu zaawansowania technologii, przy wyjeździe spod jednego wiaduktu i na widok drugiego samochód decyduje się na hamowanie. Robi to, choć w pobliżu nie widać absolutnie żadnej przeszkody, żadnego ograniczenia szybkości, niczego, co wymuszałoby zmniejszenie szybkości. Z mroku wyłania się natomiast kolejny wiadukt (na nagraniu poniżej – 19 sekunda):

Właścicielom Tesli i uważnym obserwatorom taka akcja przypomniała zachowanie Tesli jadącej na Autopilocie/FSD właśnie na widok wiaduktów. Otóż gdy nad drogą jest masywna przeszkoda, samochodom zdarza się przyhamować, co dla ludzi jest nietypowe i kompletnie zaskakujące (wideo poniżej). Niektórzy nasi Czytelnicy stwierdzali wręcz, że przestali korzystać z Autopilota właśnie z tego powodu.

> Tesla na Autopilocie zahamowała bez powodu. Jadący za nią samochód wpakował się jej w bagażnik [Innherred]

Warto przy okazji podkreślić, że nie wiemy, czy I-Pace rzeczywiście hamował z powodu złudzenia. Waymo nie chwali się szczególnie opisami działania swojej technologii, normalni ludzie mogą z niej korzystać wyłącznie na obszarze jednego miasta, więc jest to znacząco mniejsza baza obserwatorów niż w wypadku Autopilota/FSD Tesli. O systemie Waymo wiemy w zasadzie tylko tyle, że podstawą jego działania jest lidar, radar laserowy, który pozwala na szybkie zbudowanie mapy odległości do poszczególnych elementów świata.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 3.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version