Waymo uznawane jest dziś za firmę dysponującą najbardziej zaawansowaną technologią jazdy autonomicznej. Mimo tego wykorzystujący systemy Waymo samochód zachowuje się na widok wiaduktu tak, jak FSD Tesli na widok niektórych wiaduktów: hamuje. Wygląda to jak hamowanie fantomowe, hamowanie wywołane złudzeniem przeszkody, czyli phantom braking.
Phantom braking również w Waymo?
Nagranie pojawiło się na koncie Whole Mars Catalog. Jadąc Teslą Model 3 na FSD wyprzedza on Jaguara I-Pace wyposażonego w zestaw czujników Waymo, a więc stosującego technologię jazdy autonomicznej firmy. Auto jest dość charakterystyczne za sprawą odstających od nadwozia kamer oraz wirujących elementów lidarów (nagranie poniżej):
Waymo: It is impossible to solve autonomy without a silly spinning hat
Me: And you know this because?
Waymo: We have the silly spinning hat, for the last 12 years!
Me: And have you solved autonomy?
Waymo: No
Me: Why?
Waymo: maybe the hat isn’t silly enough @elonmusk pic.twitter.com/5BqbsRLhRZ
— Whole Mars Catalog (@WholeMarsBlog) February 11, 2021
Mimo wysokiego poziomu zaawansowania technologii, przy wyjeździe spod jednego wiaduktu i na widok drugiego samochód decyduje się na hamowanie. Robi to, choć w pobliżu nie widać absolutnie żadnej przeszkody, żadnego ograniczenia szybkości, niczego, co wymuszałoby zmniejszenie szybkości. Z mroku wyłania się natomiast kolejny wiadukt (na nagraniu poniżej – 19 sekunda):
Passing Waymo on FSD — litterally, and metaphorically. @elonmusk pic.twitter.com/5eHelUT13p
— Whole Mars Catalog (@WholeMarsBlog) February 16, 2021
Właścicielom Tesli i uważnym obserwatorom taka akcja przypomniała zachowanie Tesli jadącej na Autopilocie/FSD właśnie na widok wiaduktów. Otóż gdy nad drogą jest masywna przeszkoda, samochodom zdarza się przyhamować, co dla ludzi jest nietypowe i kompletnie zaskakujące (wideo poniżej). Niektórzy nasi Czytelnicy stwierdzali wręcz, że przestali korzystać z Autopilota właśnie z tego powodu.
So I had a very characteristic phantom brake event today near an overpass. I recorded the data and…. I still don’t understand why. The leading theory for those was spurious radar returns. So I visualized all returns +-3m offset of car and there’s nothing super high confidence pic.twitter.com/VWC7x2IxWd
— green (@greentheonly) February 2, 2020
Warto przy okazji podkreślić, że nie wiemy, czy I-Pace rzeczywiście hamował z powodu złudzenia. Waymo nie chwali się szczególnie opisami działania swojej technologii, normalni ludzie mogą z niej korzystać wyłącznie na obszarze jednego miasta, więc jest to znacząco mniejsza baza obserwatorów niż w wypadku Autopilota/FSD Tesli. O systemie Waymo wiemy w zasadzie tylko tyle, że podstawą jego działania jest lidar, radar laserowy, który pozwala na szybkie zbudowanie mapy odległości do poszczególnych elementów świata.