BMW ogłosiło start usługi, która pilnuje, żebyśmy w wybranych częściach miast jeździli wyłącznie w trybie zeroemisyjnym. Mechanizm BMW eDrive Zones dotyczy około 80 miast w Europie i funkcjonuje na terenie odpowiedników naszych stref czystego transportu. Działa w wybranych hybrydach plug-in producenta, bazuje na lokalizacji GPS samochodu.

BMW 330e, X5 xDrive45e i 745e z automatyczną jazdą w trybie elektrycznym. Na razie głównie Niemcy

Pomysł na przełączanie hybryd plug-in w tryb czysto elektryczny w strefach czystego transportu pojawił się w BMW w 2018 roku. Niedługo później na terenie Rotterdamu (Holandia) przeprowadzono pierwsze testy, które okazały się na tyle obiecujące, że uruchomienie tej technologii zaplanowano na rok 2020. Wyszło wtedy na jaw, że wystarczy powiadomienie kierowcy o wjeździe do strefy o niskiej emisji, by przełączył on samochód w tryb elektryczny MAX eDrive.

Choć za każdym razem kierowca musiał robić to ręcznie – funkcja nie aktywowała się automatycznie – 90 procent tras w obrębie wyznaczonej strefy kierowcy pokonywali bez uruchamiania silnika spalinowego. Teraz mechanizm trafia na rynek.

> Od 2020 roku hybrydy plug-in BMW z obsługą stref czystego transportu / zeroemisyjnych

Usługa nosi nazwę BMW eDrive Zones i powoduje automatyczne przełączenie samochodu w tryb jazdy czysto elektrycznej, gdy wjeżdża on na teren stref czystego transportu oraz, co ciekawe, wybranych obszarów miast. Obszar o niskiej/zerowej emisji zaznaczany jest na mapie kolorem błękitnym i auto wykorzystuje w nim napęd elektryczny tak długo, jak długo wystarczy energii w baterii.

Gdy samochód musi uruchomić silnik spalinowy, robi to informując o tym fakcie kierowcę.

To nie wszystko: jeszcze w tym roku ma zostać wprowadzony system konkursowy, który pozwoli kierowcom hybryd plug-in gromadzić punkty za jazdę w trybie elektrycznym – i otrzymywać za nią bonusy. Punkty mają być podwójne w strefach zerowej emisji i będą wymienialne na przykład na określoną ilość darmowej energii w programie BMW Charging:

W tej chwili usługa działa w BMW 745e, BMW X5 xDrive45e i BMW 330e. Ma być udostępniana stopniowo w kolejnych modelach. Wierzymy, że nie chodzi tu o „zachęcenie” klientów do zakupu nowszej wersji auta, dlatego BMW eDrive Zones pojawi się również w starszych wariantach hybryd plug-in.

Aktualnie 58 z wszystkich „około 80” stref o niskiej/zerowej emisji znajduje się w Niemczech. Kilka regionów wyznaczono też w Austrii, Szwajcarii, Holandii, Belgii i Francji (źródło).

Wszystkie ilustracje i film: (c) BMW

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: