Doczekaliśmy się. Po Porsche Macan Electric zaprezentowano jego bardzo bliskiego krewnego, Audi Q6 e-tron, a precyzyjniej dwóch krewniaków, mniej i bardziej wyrośniętego: Audi Q6 e-tron Quattro oraz Audi SQ6 e-tron. Wszystkie samochody powstały na zupełnie nowej platformie PPE, która ma być bazą dla elektrycznych Audi w najbliższych latach. Cena Audi Q6 e-tron Quattro zaczyna się od 74 700 euro, odpowiednika około 333 000 złotych w Polsce.

Audi Q6 e-tron w sprzedaży „już na początku 2019 roku”. A ten silnik V10, panie…

Premiera Audi Q6 e-tron musiała być szybką reakcją, próbą przykrycia czegoś innego, na przykład informacji o zmianach cen u pewnego amerykańskiego producenta, bo wydarzyła się niespodziewanie. W momencie, gdy powstawał ten artykuł, jedna z podstron Audi Q6 e-tron nadal sławi zalety wolnossącego silnika V10 (źródło, patrz: ilustracja poniżej). Takie niezapowiedziane prezentacje to ostatnio norma w koncernie Volkswagena, gotowe materiały na temat nowych samochodów mają wtedy tylko najbardziej hołubieni przedstawiciele mediów.

Na części grafik widnieje data wskazująca na ich wykonanie w kwietniu… 2023 roku.

Audi Q6 e-tron Quattro, nowy wyznacznik Przewagi Dzięki Technice

Bateria, zasięg i ładowanie

Nowe Audi Q6 e-tron Quattro to crossover segmentu D (4,771 m długości, 2,899 m rozstawu osi), bezpośredni konkurent Tesli Model Y, Hyundaia Ioniqa 5, Mercedesa EQB, Kii EV6 i oczywiście Porsche Macan, potencjalny zabójca niewiele większego Audi Q8 e-tron. Bateria Audi Q6 e-tron ma 100 kWh pojemności całkowitej, 94,9 kWh pojemności użytecznej. Powstała w oparciu o 180 ogniw prostopadłościennych dostarczanych przez CATL wyprodukowanych w technologii NCM811. Dla porównania: Audi Q8 e-tron ma 432 ogniwa.

Docelowo ma się też pojawić wersja z akumulatorem o pojemności całkowitej 83 kWh.

Maksymalny zasięg WLTP Audi Q6 e-tron Quattro to 625 jednostek, 534 kilometry realnie w trybie mieszanym, 375 kilometrów przy jeździe z GPS-ową szybkością 120 km/h, co jest przyzwoitą wartością przy dłuższych podróżach [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu; 598 jedn. WLTP w SQ6 e-tron].

Nowe Audi Q6 e-tron wykorzystuje architekturę 800 V, może się ładować z mocą do 270 kW i jest w stanie uzupełnić energię od 10 do 80 procent w 21 minut. To słabiej niż Audi e-tron GT czy Hyundai Ioniq 5, ale lepiej niż olbrzymia większość konkurencji, w tym Tesla Model Y. W wypadku stacji ładowania wykorzystujących napięcie 400 V, bateria zostaje podzielona na dwie logiczne części, które najpierw wyrównują poziomy naładowania, następnie uzupełniają energię z mocą do 135 kW.

Maksymalna moc silników Audi Q6 e-tron Quattro to 285 kW/387 KM, co pozwala na przyspieszenie 0-100 km/h w 5,9 sekundy. W SQ6 e-tron mamy już do 360 kW/489 KM (tryb Launch Control, wymagana mocno naładowana bateria) i przyspieszenie do 100 km/h w 4,3 sekundy.

Nowe oprogramowanie

Producent chwali się, że software samochodu powstało z wykorzystaniem linii E3 1.2, co oznacza system multimedialny zbudowany w oparciu o Android Automotive oraz możliwość stosowania zewnętrznych aplikacji. Kolejnym krokiem jest E3 2.0, która ma się pojawić w platformie SSP unifikującej software’owe i sprzętowe zalety platform PPE oraz MEB.

Audi Q6 e-tron wraz z E3 1.2 stanowi zapowiedź tego, czego możemy spodziewać się w nadchodzących modelach koncernu Volkswagena, w tym trzech wyświetlaczy jako standardu. Uzupełnieniem jest też przechowywanie danych na temat użytkownika na serwerach producenta czy możliwość korzystania z aktualizacji online:

Wygląda na to, że Audi łączy klasyczne projekty z nowoczesnym podejściem. W Q6 e-tron Quattro przełącznik wyboru kierunku jazdy ledwie wystaje z tunelu środkowego, całość jest klasyczna-w-stylu-Audi. Poczynając od wyglądu, a kończąc na funkcjonalności kierownicy i kokpitu. Liczniki („wirtualny kokpit” o przekątnej 11,9 cala) oraz ekran centralny wykonano w technologii OLED:

Co ważne: część tylnych świateł też została wykonana w technologii OLED, co przywodzi na myśl koncepty Audi z minionej dekady. Takimi ozdobnikami nie może pochwalić się ani Tesla, ani żaden inny producent. Audi wspomina przy okazji o pojemności bagażnika Q6 e-tron wynoszącej 526 litrów oraz bagażnikiem z przodu o pojemności 64 litrów.

Ceny: Audi Q6 e-tron Quattro od 74 700 euro

Deklarowana przez producenta cena Audi Q6 e-tron to 74 700 euro, Audi SQ6 e-tron z kolei ma kosztować od 93 800 euro. W momencie, gdy powstaje ten artykuł, wartości te nie są widoczne na polskiej stronie producenta, dlatego roboczo przeliczyliśmy je na kwotę 333 000 złotych. Strona WWW modelu widoczna jest TUTAJ.

> Polskie Forum Audi Q6 e-tron

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: