Audi Q6 e-tron to zupełnie nowy elektryk zbudowany na platformie PPE wykorzystującej architekturę 800 V. Pierwszym oficjalnie zaprezentowanym modelem na platformie PPE miało być nowe Porsche Macan, ale, jak się okazuje, wszystko jest na najlepszej drodze, żeby Q6 e-tron zostało pokazane już w pierwszym kwartale 2024 roku. Samochód będzie bezpośrednią konkurencją dla Tesli Model Y.
Dużo nowego od Audi, w tym Audi Q6 e-tron
W trakcie naszego niedawnego wyjazdu do fabryki Audi e-tron w Brukseli (Belgia) mieliśmy okazję porozmawiać z przedstawicielami niemieckiego producenta. Dowiedzieliśmy się, że na rok 2024 zaplanowano w sumie dziesięć premier modeli i różnych wersji nadwoziowych. Jedną z nich ma być właśnie Audi Q6 e-tron, SUV segmentu D na platformie PPE.
Platformę PPE stworzono we współpracy z Porsche, nie wywodzi się ani od obecnej MLB Evo stosowanej w Audi e-tron/Q8 e-tron, ani MEB Volkswagena, najbliżej jest jej chyba do platformy J1 użytej w Porsche Taycan i Audi e-tron GT, która jednak nie będzie miała bezpośredniego następcy. W PPE wykorzystano instalację pracującą pod napięciem 800 V (więcej: Architektura 800 V, architektura 400 – wszystko, co trzeba wiedzieć), z nieoficjalnych informacji wywnioskowaliśmy, że zoptymalizowano ją na wzór Kii/Hyundaia, czyli podczas ładowania niższymi napięciami zamiast przetwornicy stosuje się falownik.
Z danych publikowanych przez Porsche wynika, że auta na bazie PPE będą miały baterię o pojemności około 100 kWh a podczas ładowania rozpędzą się do mniej więcej 270 kW. Audi Q6 e-tron ma wyjeżdżać z fabryki w Ingolstadt (Niemcy), już w maju 2023 roku prowadzono dodatkową rekrutację, żeby uzupełnić linie produkcyjne. Teraz usłyszeliśmy, że dawne problemy [z oprogramowaniem] udało się rozwiązać i Q6 e-tron może zadebiutować na początku 2024 roku. Oczywiście w koncernie panuje hierarchia, premiera Porsche Macan EV będzie ważna, ale Audi raczej nie zostanie z tyłu.
Oprócz zupełnie nowego zespołu napędowego ciekawą funkcją Audi Q6 e-tron są tylne światła wykonane w technologii OLED (pol. organiczne diody). Dzięki nim samochód może wyświetlać z tyłu różne kształty, na przykład ostrzegawczy trójkąt w sytuacjach awaryjnych:
Model, jak wspomnieliśmy, będzie konkurował z Teslą Model Y i Mercedesem EQC oraz jego następcą. W gamie Audi ulokuje się między Q4 e-tron (C-SUV) i Q8 e-tron (E-SUV). Jego przyszła generacja może powstać na platformie PPE, ale może też być budowana już na zunifikowanej SSP.
Prezentacja wnętrza i niektórych funkcji modelu: