Wracają zapowiedzi Audi e-tron GT, więc premiera rynkowa auta najwyraźniej nadchodzi wielkimi krokami. Tym razem producent pochwalił się dźwiękiem wydawanym przez samochód i przy okazji zaprezentował kilka zbliżeń produkcyjnego wariantu modelu. Jak to ostatnio bywa w koncernie Volkswagena, praktycznie nic się nie zmieniło w stosunku do konceptu.
Pojedynek na dźwięki w elektrykach? To chyba nie zadziała
Przy samochodach spalinowych było łatwo: jeśli dźwięk wydobywający się spod maski był aksamitny lub bulgocący, to mieliśmy do czynienia z silnikiem V8 lub większym. Z kolei gdy w samochód terkotał, to cylindry były 4 lub mniej. Gdy gwizdało przy wkręcaniu na obroty, wtedy mogliśmy być pewni obecności sprężarki. Tak w dużym uproszczeniu.
Tymczasem silniki w samochodach elektrycznych pracują praktycznie bezgłośnie (co jest celowe, bo każdy dźwięk to zmarnowana energia). Delikatnie gwiżdżą falowniki. Przy niskich szybkościach najgłośniejszy będzie system AVAS ostrzegający przechodniów, który w Audi e-tron GT brzmi tak:
Żeby nie rezygnować z tak istotnego kanału zwrotnego, jakim jest zmysł słuchu, Audi postanowiło emitować w kabinie modulowany dźwięk informujący o jeździe. Łatwo się domyślić, że chodzi o zakomunikowanie osiągniętej szybkości i stopnia obciążenia jednostki, a więc również o ilości zużywanej energii. Całość brzmi tak (od 2:30):
Oprócz zaprezentowania dźwięków producent podał kilka ciekawostek o nowym samochodzie. I tak (źródło):
- Audi e-tron GT jest pierwszym Audi wyprodukowanym dzięki wirtualnej rzeczywistości, bez fizycznych prototypów – najwyraźniej auta z podpisem Audi e-tron Prototype to tylko renderingi:
- nadwozie skonstruowane jest z ultrawytrzymałej stali i aluminium, przechodzi przez linię montażową dwukrotnie, żeby zmieścić całość w zaplanowanej przestrzeni,
- w normalnej wersji dach jest szklany, ale możliwe jest zamówienie wariantu wykonanego z karbonu,
- na tej samej linii montażowej składane jest Audi R8,
- po wyjechaniu z fabryki każdy samochód pokonuje 40 kilometrów w celu sprawdzenia,
- głośniki systemu AVAS są z przodu i z tyłu na dole samochodu,
- głośniki emitujące dźwięki przeznaczone dla uszu kierowcy znajdują się w tylnych drzwiach.
Audi e-tron GT to sportowe coupe powstałe na platformie J1 stworzonej na potrzeby Porsche Taycan. Rozmiarowo samochód można uznać za elektryczny odpowiednik Audi (R)S7. Jego produkcja wystartuje w tym roku, więc dostaw spodziewajmy się na początku roku 2021:
Film z fabryki Audi e-tron GT z komentarzem w języku angielskim: