Nowe Audi A6 e-tron [concept] to pierwszy publicznie pokazany samochód na rozwijanej przez Audi platformie PPE (Premium Platform Electric). Jego debiut oznacza, że niemiecki producent stał się najbardziej zasobną w platformy dla aut elektrycznych firmą na świecie: korzysta z MEB Volkswagena, stosuje J1 z Porsche, ma własne MLB Evo, a teraz będzie dysponował jeszcze PPE.
Audi A6 e-tron [koncept], czyli elektryczna limuzyna
Audi A6 e-tron ma 4,96 metra długości, 1,44 metra wysokości, 1,96 metra szerokości, jest więc limuzyną segmentu E, bezpośrednim konkurentem Tesli Model S, BYD Han, nadchodzącego BMW i5 czy Mercedesa EQE. Zamontowana w podłodze bateria ma 100 kWh pojemności i powinna pozwolić na przejechanie 700 jednostek WLTP na jednym ładowaniu, do 600 km realnie w trybie mieszanym [obliczenia www.elektrowoz.pl].
Dzięki zastosowaniu instalacji pracującej z napięciem 800 V auto może wykorzystywać pełnię możliwości ładowarek Ionity. Przy stosowanej obecnie chemii ogniw przekładałoby się to na ładowanie z mocą 290, a może nawet 320 kW, chociaż producent mówi oficjalnie o 270 kW. Przyspieszenie Audi A6 e-tron do 100 km/h ma trwać mniej niż 4 sekundy, samochód ma być wyposażony w napęd na obie osie (1+1) o maksymalnej mocy 350 kW (476 KM) i 800 Nm momentu obrotowego. Pojawią się też wersje z napędem na 1 oś (0+1), które do 100 km/h powinny przyspieszyć w mniej niż 7 sekund.
Elektryczne A6 będzie produkowane w Europie i w Chinach, a jego sprzedaż ma być prowadzona na całym świecie. Kiedy? Całkiem szybko, pod koniec 2022 roku, a już za kilka lat koncern Volkswagena chce połączyć wszystkie platformy (oprócz J1) w jedno rozwiązanie: SSP (ang. Scalable Systems Platform).
Platforma nadaje się do konstruowania zarówno aut klasycznych, jak też SUV-ów. Producent zapowiada, że pierwsze sprzedawane na PPE modele będą należały do segmentu E („C” w skali Mercedesa), a w przyszłości pojawią się także samochody segmentu D („B” w skali Mercedesa). Spodziewajmy się zatem, że elektryczne Audi A4 e-tron oraz A5 e-tron, konkurencja dla Tesli Model 3, mogą powstać na bazie właśnie PPE.

W nadwozie Audi A6 e-tron wbudowane są niewielkie projektory wyświetlające na nawierzchni rozmaite informacje. Znajdziemy je zarówno na bokach, jak też na czterech rogach samochodu (kierunkowskazy)

Projektory w nadwoziu mają ostrzegać rowerzystów i informować np. o otwierających się drzwiach. W roli projektorów mają działać również przednie reflektory matrycowe (Digital Matrix LED) – producent zapowiada, że mogą one wyświetlać „gry wideo” na pobliskiej ścianie, gdy auto będzie zaparkowane
Oprócz Audi A6 e-tron na salonie motoryzacyjnym w Szanghaju pokazano jeszcze jeden model elektryczny. Jest to zamaskowany SUV o nazwie Audi Concept Shanghai (źródło). Auto zostało opracowane przez konsorcjum SAIC Audi, ma 4,87 metra długości i zostanie zaprezentowane w drugiej połowie 2021 roku. Niewykluczone, że chodzi o Audi Q6 e-tron, o którym nasi Czytelnicy czytali jako pierwsi.
Zdjęcie otwierające: Audi A6 e-tron w świetle wschodzącego słońca (c) Audi