Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Apple rezygnuje z prac nad własnym samochodem elektrycznym. Za 100 000 dolarów miał być „za tani”

Bloomberg dowiedział się, że Apple wygasza swój program prac nad samochodem elektrycznym, projekt Titan (pol. Tytan). Część z 2 000 pracowników trafi do działu zajmującego się sztuczną inteligencją, Gen AI. Auto miało kosztować 100 000 dolarów, równowartość około 400 000 złotych netto i według informacji zdobytych przez Bloomberga, Apple martwiło się, że nie uzyska na pojeździe satysfakcjonującej marży.

Apple bez własnego samochodu elektrycznego

Brak marży nie był jedynym powodem ubicia programu. Niepokój zarządu budził też fakt, że firma wydaje setki milionów dolarów na projekt, który może nigdy nie ujrzeć światła dziennego. Jako punkt odniesienia warto dodać, że Tesla Model X, największy i najdroższy samochód Tesli, na którym marka ma około kilkanaście do dwudziestu kilku procent marży, kosztuje w Stanach Zjednoczonych od 94 990 dolarów w topowym wariancie Plaid. W Polsce cena Modelu X Plaid zaczyna się od 554 990 złotych.

Nad projektem pracowało w sumie 2 000 osób (TechChrunch: 1 400 osób). Część zostanie przydzielona do GenAI, pozostali mają 90 dni na znalezienie sobie innego miejsca w firmie i albo to zrobią, albo zostaną zwolnieni. Wszystkie informacje na temat zmian są na razie nieoficjalne, Apple nie podało ich publicznie.

Projekt Tytan ruszył w 2014 roku, dziesięć lat temu, w szczytowym okresie było przy nim zaangażowanych 5 000 osób, wylicza TechChrunch. Miał być ni to alternatywą do Tesli, ni to programem rozwoju pojazdów autonomicznych zbliżonym do tego, nad którym pracowało Google. Władze przedsiębiorstwa spodziewały się, że wejście w sektor motoryzacyjny wygeneruje w firmie kolejny strumień przychodów. Jednak mimo praktycznie nieograniczonego budżetu Apple nie doszło nawet do etapu prototypów, a przynajmniej niczego na ten temat nie wiadomo.

Jedna z artystycznych wizji samochodu Apple (c) VFXHD / YouTube

Jako ciekawostkę warto dodać, że Tesla rozpoczęła produkcję pierwszego samochodu opracowanego w całości przez siebie po dziewięciu latach od momentu założenia. Lucid po dziewięciu latach miał prototyp, produkcję rozpoczął po 14 latach od momentu startu. Rivian rozpoczął dostawy R1T po 12 latach. Apple było więc u progu debiutu lub też władze firmy zauważyły, że nie mają niczego sensownego po „właściwym” czasie.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version