Według głównego analityka Deutsche Banku cytowanego przez portal Yahoo Finance, dwie największe zalety Tesli to niskie koszty produkcji oraz przewaga w technologii baterii. Kalifornijski producent nie powiedział jeszcze ostatniego słowa, ma nas czymś zaskoczyć również w 2022 roku. Czyli wtedy, gdy na rynek trafi Cybertruck i Semi.
Tesla na nieustannej krzywej wznoszącej
Ostatnie wyniki finansowe Tesli okazały się wyjątkowo dobre, więc i analitycy nie szczędzą ciepłych słów pod adresem firmy Muska. Choć Tesla dokładała do pierwszych egzemplarzy Modelu S Plaid (ujemna marża), to jej kwartalny dochód przekroczył 1,1 miliarda dolarów netto. Według specjalisty z Deutsche Banku jest to efekt nieustannej walki producenta o cięcie kosztów. Oraz przewaga technologiczna, gdy chodzi o baterie (źródło).
To nie wszystko: ostatnie trudności miały tylko wzmocnić firmę Muska, ponieważ skupiła się ona na ulepszeniu zdolności produkcyjnych wobec zewnętrznych trudności. Na przykład w ciągu zaledwie tygodni Tesla przepisała oprogramowanie, by zastosować alternatywne kontrolery, które zastosowano wobec braku chipów dostarczanych przez TSMC (źródło). Tesli stworzyła nowe wersje software’u w ciągu tygodni, reszta motoryzacyjnego świata ogłasza tygodnie przestoju w fabrykach albo dostarcza dealerom niekompletne samochody, by ci zaktualizowali je później [ostatnia informacja nieoficjalna].
Kalifornijska firma też mówi o trudnościach, a mimo tego osiąga niemal maksimum mocy produkcyjnych (ponad 200 tysięcy dostarczonych samochodów). I to w ciągu jednego z najtrudniejszych kwartałów patrząc z perspektywy łańcuchów dostaw, podkreśla analityk Deutsche Banku. Jego zdaniem Musk przymierza się do dwukrotnego zwiększenia produkcji w roku 2022. Gdyby przepowiednie się spełniły, Tesla ulokowałaby w połowie drogi między Lexusem a BMW i Mercedesem, co byłoby raczej niekomfortową sytuacją dla dwóch ostatnich firm.
W tym, 2021 roku, Tesla planuje start produkcji Modelu Y w fabrykach Giga Berlin (Niemcy) i Giga Texas (Austin, Stany Zjednoczone). Następny w kolejce jest Cybertruck, który prawdopodobnie zacznie zjeżdżać z linii montażowych w 2022 roku. Również na 2022 roku przesunięto start wytwarzania Tesli Semi, elektrycznego ciągnika siodłowego firmy.
Zdjęcie otwierające: Giga Berlin, fabryka Tesli w Gruenheide (Niemcy) na obecnym etapie budowy (c) Tesla