Firma analityczna Bernstein Research oszacowała, że gdy chodzi o produkcję samochodów elektrycznych, szansę na przeskoczenie firmy Muska w najbliższym czasie ma tylko Volkswagen, drugi największy koncern motoryzacyjny na świecie. Pierwszy nawet nie pojawił się na wykresie, reszta wydaje się opóźniona w stosunku do Tesli o co najmniej 4-5 lat.
Świetlana przyszłość Tesli, reszta na razie głównie zapowiada i obiecuje
Warto pamiętać, że przygotowane przez Campbella zestawienie to tylko szacunki, opakowana w liczby gdybanina. Firma analityczna ocenia bowiem – a dziennikarz to powtarza – że Tesla, mimo gwałtownego skoku w górę w roku 2021, w roku 2022, po uruchomieniu dwóch nowych fabryk, zanotuje tylko minimalny wzrost, do 1 miliona egzemplarzy aut rocznie. I to mimo faktu, że przez ostatnią połowę dekady zwiększała produkcję średnio o 71 procent rocznie (źródło):

Obecne i szacunkowe przyszłe moce produkcyjne w segmencie aut elektrycznych w wybranych koncernach motoryzacyjnych. Jako że w zestawieniu Bernsteina zabrakło Hyundai Motor Group, dodaliśmy do wykresu ostatnie znane nam zapowiedzi (zielone)
Zdecydowanym bohaterem tego wykresu (oprócz Tesli) jest Volkswagen. Ma on szansę dogonić i wyprzedzić w produkcji aut elektrycznych Teslę w roku 2024. I faktycznie, choć nad głową prezesa koncernu, Herberta Diessa, regularnie zbierają się czarne chmury, prze on do stopniowego modernizowania fabryk, żeby były w stanie wytwarzać auta elektryczne. Gotów jest nawet zniszczyć ikonę, fabrykę Volkswagena w Wolfsburgu (Niemcy), żeby przestawić ją na produkcję elektryków w ramach projektu Trinity.
Cała reszta branży nawet w deklaracjach prezentuje się słabo. Stellantis idzie dziś w górę siłami dawnej Grupy PSA, General Motors od kilku lat głównie obiecuje, zapowiada rewolucję, która „zaraz” ma nastąpić, Daimler i BMW może za 4-5 lat osiągną wyniki Tesli z 2020 roku. Podobne tempo zakłada Hyundai, który chciałby dojść do poziomu 560 tysięcy produkowanych aut elektrycznych w roku 2025 [ale uwaga, Hyundai dość regularnie rewiduje te liczby].
W 2020 roku samochody elektryczne stanowiły około 3 procent wszystkich sprzedanych na świecie samochodów, w IV kwartale 2021 roku może to być już 11,4 procent.