Alians Renault-Nissan-Mitsubishi ogłosił daleko idącą współpracę, która ma zaowocować niższymi kosztami produkcji samochodów. Cała grupa chce do 2030 roku mieć w ofercie 35 modeli samochodów elektrycznych, z czego 90 procent z nich ma powstawać na wspólnych platformach. Najpóźniej w 2026 roku firmy mają wytwarzać 1,5 miliona elektryków rocznie.
Renault-Nissan-Mitsubishi z dalekosiężnymi, ale i odległymi planami
I Renault, i Nissan zapowiadały już elektryczną rewolucję, ale w obu przypadkach były to deklaracje, obietnice, zwiastuny, bez wcielenia obietnic w czyn. Obie firmy dopiero mają zamiar wprowadzić swe nowe sztandarowe produkty (Renault Megane E-Tech Elektryczny, Nissan Ariya, platforma CMF-EV) na rynek. Idzie powolutku, a to przez baterie, a to przez niedobory półprzewodników…
Ale teraz wszystko już się zmieni. Najpierw zadebiutują auta na CMF-EV i modele dostawcze, w 2024 roku na rynek trafi CMFB-EV (Renault 5 EV, Nissan Micra EV, Renault 4 EV?), w wypowiedziach pojawiła się też wzmianka o CMFA-EV, platformie Dacii Spring Electric, co daje nam nadzieję, że elektryczna Dacia nie będzie ostatnim modelem wykorzystująca to rozwiązanie.
Sama CMF-EV ma być kluczową platformą koncernu, do 2030 roku pojawi się w ponad 15 modelach, których produkcja wyniesie w sumie 1,5 miliona egzemplarzy aut rocznie. Warto pamiętać, że jest to platforma z instalacją 400-woltową i podstawowym napędem na przód, rozwiązanie należące obecnie do głównego strumienia i gwarantujące ładowanie z mocami do około 200 kW.
Drugą istotną platformą ma być CMFB-EV, dzięki której ceny samochodów elektrycznych powinny stać się porównywalne do cen aut spalinowych. Ma pozwolić na maksymalnie 400 jednostek WLTP (~340 km) zasięgu i może znaleźć zastosowanie również w modelach kompaktowych. Tą drogą poszła już konkurencja, która zdecydowała się na zastosowanie platformy eCMP w Citroenie e-C4 (Stellantis, dawniej Grupa PSA).
Wspólna strategia dla całego Aliansu ma zaowocować obniżeniem kosztów baterii o połowę do 2026 roku i o 65 procent do roku 2028. Łączna produkcja wszystkich fabryk ma wynieść ponad 220 GWh ogniw Li-ion najpóźniej w roku 2030. W Renault Megane E-Tech Elektrycznym i Nissanie Ariya ma się pojawić trzecia generacja baterii. Zdradzono też, że dzięki porozumieniu z Ionity pojawią się preferencyjne stawki za ładowanie [nie padły żadne dodatkowe informacje].
Całe nagranie, długie, ale dobrze podsumowuje ostatnie deklaracje producentów wchodzących w skład Aliansu: