Na kanale PlaneteGT TV pojawiło się nagranie z warsztatu, w którym odbywają się szkolenia i prezentacje zespołu bateryjno-napędowego Peugeota e-208. Jako że na bazie dokładnie tej samej platformy e-CMP powstaje też Opel Corsa-e czy najnowszy Peugeot e-2008, z filmem warto się zapoznać.

Bateria Peugeota e-208 od środka

Zacznijmy od przypomnienia pewnych faktów: bateria Peugeota e-208 / e-2008 / DS 3 Crossback E-Tense / Opla Corsy-e ma obecnie 50 kWh pojemności, choć niewykluczone, że z czasem zadebiutują również tańsze warianty z mniejszym pakietem akumulatorów. Zamontowana w samochodach elektrycznych Grupy PSA pozwala na osiągnięcie realnego zasięgu wynoszącego 250-300 kilometrów dla aut segmentu B-SUV/B.

Baterie Peugeota e-208 składane są w fabryce w Trnawie – tej samej, z której wyjeżdżają gotowe e-208 czy Corsy-e. Akumulatory budowane są z wykorzystaniem ogniw litowo-jonowych południowokoreańskiego LG Chem lub chińskiego CATL. Ważą 350 kilogramów (0,14 kWh/kg) i składają się z 18 modułów ułożonych w nieregularny pakiet, w którym wyraźnie zaznaczają się wgłębienia na nogi (na ilustracji poniżej przód jest po prawej stronie):

Baterie chłodzone są wodą przepływającą przez aluminiowe płyty znajdujące się między – jak sądzimy – grupami ogniw. Wspomniane wgłębienia na nogi i cały kształt pojemnika z akumulatorami jest mocno nieprzypadkowy: chodziło o to, żeby upodobnić go do podwozia wersji spalinowej. Dlatego w kabinie Peugeota e-208 pojawia się tunel środkowy, który w wersji spalinowej służy do poprowadzenia rury wydechowej. Podobne rozwiązanie zastosowano w przeszłości w VW e-Golfie.

Nadwozie jest uniwersalne. Posiada wszystkie niezbędne otwory do zamocowania zarówno pakietu baterii i silnika elektrycznego, jak też silnika spalinowego. Niezależnie od wyboru zespołu napędowego moc trafia zawsze na przednie koła. Producent może więc dostarczać na rynek tę wersję samochodu, która w danej chwili cieszy się największym wzięciem.

Na filmie widać jeszcze jedną ciekawostkę: tylne koła połączone są za pomocą belki skrętnej. To popularne rozwiązanie, które często pojawia się w samochodach segmentu B. Belka skrętna jest tańsza niż zawieszenie wielowahaczowe i zmniejsza precyzję prowadzenia w trudniejszych sytuacjach, ale pozwala na wygospodarowanie większej przestrzeni na bagażnik. Belka skrętna stosowana jest choćby w Chevrolecie Bolcie (segment B), który w Europie dostępny jest jako Opel Ampera-e.

Warto obejrzeć (w języku francuskim):

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]