Chińsko-niemiecki startup Aiways idzie śladami Bytona. Jak donosi Auto Motor und Sport, już w 2020 roku firma chciałaby wprowadzić na niemiecki rynek elektrycznego SUV-a (crossovera) w cenie 25 tysięcy euro. Aiways U5 Ion – bo taką nazwę nosi auto – stałby się jednym z najtańszych samochodów elektrycznych w Europie.
Aiways U5 Ion – cena, dane techniczne i wszystko co wiemy
Cena U5 Ion wynosząca niecałe 110 tysięcy złotych (25 tysięcy euro w najtańszej wersji) plasowałaby auto poniżej Renault Zoe i w okolicy elektrycznego VW ID. Neo, czyli samochodu segmentu C.
> Cena VW ID. Neo od 110-120 tysięcy złotych? To będzie HIT!
Samochód ma mieć 190 KM (140 kW) mocy i 315 Nm momentu obrotowego. Silnik napędzałby przednie koła, a przyspieszenie do 100 km/h trwałoby „mniej niż 10 sekund”. Jednak najciekawszy jest zasięg: od 460 km w wersji standardowej (NEDC? czyli ~310 km realnie?) z możliwością wynajęcia dodatkowych 20 kWh na kolejne 100 kilometrów na specjalizowanej stacji.
Warto dodać, że twórca samochodu nie próżnuje. Już na Beijing Auto Show 2018 pokazał RG Nathalie, czyli sportowe auto, które posiadało baterię 70 kWh i ogniwo paliwowe zasilane metanolem (zdjęcie poniżej).
Wróćmy jednak do Aiways: w pierwszym roku działalności – 2019 – firma chce wyprodukować 150 tysięcy samochodów. W 2020 ma być ich już 300 tysięcy. Od 2020 każdego roku mają być pokazywane dwa nowe modele. Brzmi to może wszystko jak mrzonki, ale warto dodać, że za całym przedsięwzięciem stoi chiński kapitał i moce przerobowe oraz myśl techniczna Rolanda Gumperta. W Niemczech odpowiadał on za projekt samochodu Gumpert Apollo.
Aywais U5 Ion zadebiutuje w przyszłym roku w Chinach. Od 2020 roku ma być dostępny w Niemczech, co oznacza, że powinien być w zasięgu każdego innego mieszkańca Unii Europejskiej.