Duże zmiany na chińskim rynku motoryzacyjnym. W segmencie premium Chińczycy zaczęli zauważać, że ich elektryki są lepsze niż te oferowane przez zachodnią konkurencję (wyjątek: Tesla). W segmencie luksusowym – alternatywna nazwa: wysokie premium – w 2024 roku lokalny producent po raz pierwszy wyprzedził tradycyjnych konkurentów. Mowa o Seresie, który we współpracy z Huawei i CATL wytwarza i sprzedaje samochody elektryczne i hybrydy plug-in pod marką Aito.
Aito bardziej pożądane niż Mercedes i BMW
Bloomberg, który zbadał dane sprzedażowe za rok 2024, zauważył, że w segmencie aut z wszystkimi rodzajami napędów kosztującymi ponad 500 000 juanów najczęściej wybieraną marką było Aito, które znalazło 151 000 nabywców. Na drugim miejscu znalazło się BMW ze sprzedażą na poziomie 145 000 egzemplarzy, trzeci dojechał Mercedes z wynikiem 127 000 egzemplarzy. Kolejni producenci byli już dalej: Land Rover (50 000 egz.), Porsche (48 000 egz.), Audi (46 000 egz.).
500 000 juanów to równowartość nieco ponad 250 000 złotych, ale gdyby wybrane samochody trafiałyby do Polski, ich ceny zapewne zostałyby przeliczone w stosunku 1:1. Ponadto w Państwie Środka segmencie aut droższych producenci częściej walczą o nabywcę dodatkowym wyposażeniem (np. fotele z masażami, wyświetlacz HUD itd.), które tam oferowane jest w standardzie, tymczasem u nas stanowi opcjonalne wyposażenie dodatkowe. Proponowana cena Mercedesa EQE w Państwie środka to 478 000 juanów, w Polsce mówi się o 324 000 złotych, jednak każdy, kto kupował auta tej marki, wie, że ostatecznie i tak wyda 25-30 procent więcej.
To tłumaczy też, dlaczego wystarczy przyjęcie samego kryterium cenowego, żeby całkiem nieźle zdefiniować segment luksusowy.
Pierwsze miejsce marki Aito jest doniosłe z kilku jeszcze innych powodów. Dowodzi, że Huawei, kolejny gigant na rynku elektroniki użytkowej, może pomóc w stworzeniu pożądanego samochodu. Na tym (oraz Xiaomi) tle amerykańskie Apple prezentuje się zaskakująco nieporadnie. Skorzystał również wykonawca auta, Seres. Marka, która w Polsce kojarzy się z kiepskimi elektrykami, dzięki kooperacji z Huawei po raz pierwszy notuje duże zyski i dowodzi, że obecność w segmencie aut przystępnych cenowo nie jest wyrokiem. Oto Seres bowiem potrafi wyprodukować model luksusowy, który znajduje nabywców.

Aito M8, duży SUV (segment F) dostępny wyłącznie z napędem hybrydowym plug-in i bateriami o pojemności 36 lub 52 (!) kWh (c) Aito / Seres