Kia sprzedaje w Niemczech model Kia EV9 GT, najmocniejszy wariant swojego dużego SUV-a, Kii EV9. Samochód ma napęd na obie osie, 374 kW/508 KM mocy, 740 Nm momentu obrotowego i przyspieszenie 0-100 km/h trwające 4,6 sekundy. Auto jest więc niewiele wolniejsze niż BMW X5 M60i xDrive (4,3 s do 100 km/h), ale wygrywa już BMW X5 xDrive50e (4,8 s do 100 km/h). Ceny Kii EV9 GT zaczynają się od 89 900 euro, co w Polsce przełożyłoby się na 402 100 złotych.

Kia EV9 GT: cena, dane techniczne i wszystko, co wiemy

Powyższe przeliczenie jest proporcjonalne, oparliśmy się o wersję Earth RWD 99,8 kWh, w Polsce najtańszą dostępną (od 323 900 zł). W Niemczech jest jeszcze edycja Air z mniejszą baterią 76,1 kWh, ale polski dystrybutor chyba uznał, że model nie ma potencjału, dlatego chwilowo skupia się na Kii EV3, PV5 oraz samochodach spalinowych, np. nowej Kii Sportage. Sama Kia EV9 GT ma baterię o pojemności 99,8 kWh, dokładnie takiej samej, jak zwykła EV9. Rok-dwa po premierze Ioniqa 9 model może otrzymać większy pakiet ~114 (110,3) kWh. Wspomniane 89 990 euro to cena wersji 7-miejscowej; wariant 6-miejscowy kosztuje od 90 980 euro.

Model stanowi pokaz mocy, „tyle jesteśmy w stanie osiągnąć”, jednak nie polecamy sprawdzania jego możliwości z rodziną na pokładzie – chyba że chcemy sprzątać kabinę. Deklarowany zasięg WLTP Kii EV9 GT to 505 jednostek, 432 kilometry w trybie mieszanym, 303 kilometry przy 120 km/h i 232 kilometry przy 140 km/h [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. 21-calowe felgi kryjące duże tarcze hamulcowe nie pomagają w śrubowaniu zasięgów. Plusem jest architektura 800 V (realnie: niecałe 600 V), która pozwala na uzupełnienie energii od 10 do 80 procent w 24 minuty. Dokładnie tak samo, jak w Kii EV9.

Ciekawostką są diody rozświetlające atrapę chłodnicy. Podczas premiery EV9 jako redakcja Elektrowozu słyszeliśmy, że dopiero podlegają one homologacji i „może pojawią się w przyszłości”. W EV9 GT są oferowane w standardzie. Firma chwali się ponadto, że auto może ciągnąć przyczepy o masie do 2,5 tony, ma też tryb wirtualnej zmiany biegów znany choćby z Ioniqa 5 N oraz amortyzatory o zmiennej sile tłumienia dopasowujące się do jakości nawierzchni. Kia EV9 GT występuje w wersji 6- lub 7-miejscowej, minimalna pojemność bagażnika to 333 litry (wszystkie siedzenia rozłożone); przy złożeniu ostatniego rzędu kierowca dostaje do dyspozycji 807 (7 miejsc) lub 828 litrów przestrzeni (6 miejsc).

Samochód był wstępnie zapowiadany od premiery EV9 w 2023 roku, pod koniec 2024 roku obiecano wprowadzenie go na europejski rynek, dostawy w Niemczech mają wystartować w trzecim kwartale 2025 roku.

Nota od redakcji Elektrowozu: na rynku zostały jeszcze ostatnie egzemplarze Kii EV9 AWD z rocznika 2023, które mają 282 kW/384 KM mocy i mieszczą się w progu dopłat NaszEauto 😉

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: