Chińscy producenci samochodów elektrycznych nieprzerwanie walczą u siebie u klienta. BYD ogłosił rabaty na modele należące do serii „dynastycznej” oraz „oceanicznej”, które to zniżki mają zostać utrzymane do końca czerwca. Producent podkreśla, że zależy mu szczególnie na skuszeniu nabywców zainteresowanych autami przystępnymi cenowo. Na przykład cena BYD-a Dolphin Surf – w Chinach znanego pod nazwą BYD Seagull – została obniżona do 55 800 juanów, równowartości 29 000 złotych.
BYD Dolphin Surf i ceny, o jakich możemy tylko pomarzyć
Do wspomnianej serii „dynastycznej” należy m.in. Han i Tang, z kolei linia „oceaniczna” to m.in. Seal (pol. foka), Dolphin czy właśnie BYD Seagull (pol. mewa) znany w Europie jako BYD Dolphin Surf, w gamie są elektryki oraz hybrydy plug-in (kategoria NEV-ów). BYD Dolphin Surf/Seagull przed ogłoszeniem rabatów zaczynał się od 69 800 juanów, równowartości 36 300 złotych, teraz kosztuje już równowartość 29 000 złotych. To niemalże 20 procent obniżki z okazji braku okazji.
W Polsce Dolphin Surf w identycznej konfiguracji (ale nieco dłuższy ze względu na wymogi bezpieczeństwa) startuje od 82 700 złotych za baterię LFP o pojemności 30 kWh i silnik o mocy 65 kW/88 KM napędzający przednie koła.
Deutsche Bank cytowany przez portal Electrive twierdzi, że cięcia są efektem rosnących zapasów samochodów. Od początku roku liczba aut zalegających na placach miała wzrosnąć do 150 000, co stanowi około 10 procent średniej sprzedaży kwartalnej w ostatnich miesiącach. Dealerzy buforują 3-4 miesiące dostaw i jest to ponoć maksimum ich możliwości. Z drugiej strony patrząc: 150 000 pojazdów to zaledwie dziewięć dni ciągłej produkcji wszystkich fabryk BYD-a.
Ogłoszona przez producenta kampania rabatowa natychmiast wywołała reakcję konkurencji. Obniżki w Chinach ogłosiły IM Motors (SAIC), Leapmotor i Geely, spadły ceny nawet modeli droższych od BYD-ów objętych akcją. W 2023 roku Tesla wywołała falę dużych przecen w segmencie samochodów rodzinnych, teraz producenci są gotowi ciąć ceny nawet aut najmniejszych (patrz: BYD Dolphin Mini), chociaż jeszcze nie najtańszych (patrz: BYD e7).
Nota od redakcji Elektrowozu: tymczasem w Polsce po wielkiej premierze auta mamy gigantyczną kampanię reklamową samochodu: