Prezydent Węgier Wiktor Orban ogłosił, że BYD przeniesie europejską centralę firmy na Węgry i stworzy tam centrum biznesowo-badawcze. Dziś europejski oddział chińskiego BYD-a ulokowany jest w Holandii, która jest dobrym oknem na Stary Kontynent, ale Węgry od dawna zabiegają o bycie łatwym punktem kontaktu dla partnerów z bliższego i dalszego Wschodu. Umowę podpisano w czwartek, 15 maja 2025 roku.
BYD ma fabryki na Węgrzech, będzie miał też centralę
W 2017 roku chiński BYD uruchomił w Komarom na Węgrzech montownię autobusów, która wytwarza obecnie około 400 pojazdów rocznie. Na jej rozruch wydano 16 milionów euro, równowartość dzisiejszych 68 milionów złotych. W 2024 roku ogłoszono chęć wybudowania fabryki w Szeged, tutaj inwestycja ma wynieść już 3,6-4,1 miliarda euro (15,3-17,4 mld zł) a zakładana roczna produkcja to 200 000 samochodów na pierwszym etapie i do 350 000 później, w miarę wzrostu rynkowego zapotrzebowania.
Przeniesienie centrali BYD-a na Węgry ma się wiązać ze startem centrum biznesowego i badawczego, które ma dać pracę 2 000 osób, w tym przede wszystkim (90 procent) ludziom z wykształceniem wyższym, głównie technicznym (inżynierskim). Co najmniej połowa stworzonych tam technologii ma być patentowana na terenie Węgier, firma chce też angażować do współpracy lokalne biznesy, informuje portal Intellinews (źródło). Koszt rozruchu oszacowano na 250 milionów euro, równowartość 1,1 miliarda złotych.
„Hungary will produce the cars of the future” according to Orbán #alwaysbecharging pic.twitter.com/ZImjhaF8XT https://t.co/hoR5uCrihm
— Felix Hamer • electricfelix (@electricfelix) May 15, 2025
BYD jest dziś największym producentem samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in (liczonych razem) na świecie. Intensywnie wspierana przez chiński rząd firma błyskawicznie pnie się w rankingu największych koncernów motoryzacyjnych, w 2024 roku była największym producentem aut hybrydowych na świecie oraz wspięła się do światowego rankingu TOP5 producentów samochodów niezależnie od rodzaju napędu. W tym tempie BYD jeszcze w tej dekadzie może przeskoczyć koncern Volkswagena czy nawet zdetronizować Toyotę.

Uścisk dłoni a w tle BYD Dolphin Surf znany w Chinach jako BYD Seagull. To ostatecznie potwierdza pierwszą, łatwiejszą część naszego przecieku 😉