Poludniowokoreański kanał Autoview wraz z Instytutem ds. Badań nad Bezpieczeństwem Samochodowym przeprowadziły trzy testy porównawcze kilku systemów ADAS. Wszystkie uczestniczące w eksperymencie auta poradziły sobie z hamowaniem na widok tyłu stojącego samochodu, w zasadzie wszystkie też niewłaściwie zignorowały stojące na poboczu dziecko (manekina) i minęły je o włos. Tylko Tesla Model Y i Renault Grand Koleos zahamowały, gdy zorientowały się, że na pasie stoi ustawiony skośnie pojazd, co jest zachowaniem sprzecznym z intuicją w świetle pierwszego badania.
Nigdy nie polegaj wyłącznie na systemach ADAS
Spis treści
Zaawansowane Systemy Wsparcia Kierowcy (ang. ADAS) to zbiór mechanizmów, które powinny reagować w przypadku niebezpiecznych sytuacji na drogach: wykrycia pieszych, przeszkód na jezdni, nagłego spadku uwagi u kierowcy. Część z nich jest obowiązkowa i sprawdzana na większości zaawansowanych rynków motoryzacyjnych, niektóre stanowią dodatki zwiększające bezpieczeństwo. Nie należy mylić ich z autopilotami, nawet jeśli wszystkie systemy pracują równolegle i wykorzystują te same sensory.
Do eksperymentu wzięto nową Teslę Model Y, Polestara 4, BMW iX3, Renault Grand Koleosa, BMW 320i i Kię EV6. Przy 40 km/h żaden samochód nie uderzył w tył stojącego na pasie samochodu, ale gdy tuż za nim, pomiędzy nim a nadjeżdżającym autem, znajdował się człowiek, BMW 320i ślepło, jakby manekin zasłonił mu cały świat. BMW iX3 z kolei poprawnie wyhamowało przed pojazdem, człowieka nie zauważyło:
Dziecko na poboczu i samochód stojący pod skosem
Gdy na boku pasa pojawił się manekin udający dziecko, samochody kompletnie go zignorowały, nie zauważyły człowieka lub też uznały, że te kilkanaście centymetrów odległości od lusterka wystarczy.
Jednak chyba najbardziej zaskakujący był test z pojazdem stojącym skośnie na jezdni. Dla człowieka tak ustawiony pojazd jest znacznie lepiej widoczny niż samochód stojący tyłem, tymczasem auta biorące udział w eksperymencie z reguły go nie dostrzegały. Wyjątkiem okazała się Tesla Model Y oraz Renault Grand Koleos vel Geely Xingue L, które zahamowały przed przeszkodą:
Konkluzja? Nie należy polegać wyłącznie na systemach ADAS, bo mogą nas zawieść w sytuacjach, które człowiekowi wydają się zupełnie oczywiste i jednoznaczne. Warto obejrzeć (w języku koreańskim):
$TSLA
Korean YouTube channel AutoView has released a video that tests ADAS with the Korea Automobile Safety Research Institute.Testing was conducted on Tesla’s New Model Y, BMW 320i, iX3, Kia’s EV6, Polestar 4, and Grand Corleos. pic.twitter.com/0yPosM2GT6
— Tsla Chan (@Tslachan) May 5, 2025