Firma Moia należąca w całości do koncernu Volkswagena ogłosiła zawiązanie porozumienia z Uberem. VW ID. Buzz AD – to „AD” w nazwie nie jest przypadkowe, zaraz do niego wrócimy – zacznie być testowany w Uberze pod koniec 2025 roku i w 2026 roku ma szansę trafić do usługi. Samochód ma się pojawić na „wielu amerykańskich rynkach”, najpierw zaistnieje w Los Angeles. Tym samym Uber stałby się pełnoprawnym konkurentem dla Waymo i Tesla Robotaxi.

Volkswagen ID. Buzz AD w Uberze

„AD” to akronim oznaczający oczywiście jazdę samodzielną, a precyzyjniej: przystosowaną doń specjalną wersję VW ID. Buzza wyposażoną w lidary ulokowane w rogach nadwozia i na dachu oraz specjalne oprogramowanie, które potrafi z nich skorzystać. W porównaniu do dawnych Volkswagenów rozwijanych we współpracy z Argo AI, radary laserowe w obecnych ID. Buzzach AD są subtelne, jest ich mniej i tylko minimalnie wystają z nadwozia, nie licząc może wypukłości „bagażnika” na dachu:

Pierwszy Volkswagen ID. Buzz z 2021 roku, stworzony jeszcze we współpracy z Argo AI, niezależnym startupem wspieranym przez Volkswagena i Forda. W 2022 roku Argo AI zostało rozwiązane, w koncernie Volkswagena część jego prac przejęła Moia (c) Volkswagen

Samochód-baza pozostał ten sam, nawet nazwa się nie zmieniła (porównaj: TUTAJ), jednak autonomia nie wykorzystuje już rozwiązań Argo AI, lecz systemy Mobileye uzupełnione przez oprogramowanie Volkswagena. Testy Ubera z VW ID. Buzzami ID mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, początkowo auta będą jeździły pod nadzorem ludzi-kierowców, dokładnie tak samo, jak Tesle w usłudze Robotaxi. Każdy kolejny krok wdrożeniowy ma być wykonywany dopiero po akceptacji regulatora (źródło).

W aplikacji Ubera ID. Buzzy AD powinny zacząć się pojawiać w 2026 roku, najpierw w Los Angeles; wtedy też jeszcze mogą mieć ludzi-kierowców. Volkswagen spodziewa się, że wykorzystanie elektrycznych minivanów w usłudze pozwoli na zaprezentowanie ich szerszej publice, słowem: zareklamowanie modelu u samego źródła. Przy okazji będzie się tworzył rynek autonomicznych taksówek. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, w 2026 roku będzie na nim Waymo, Tesla Robotaxi i Uber – każda firma z jakąś unikalną przewagą technologiczną.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: