Podczas Xpeng Global Brand Night 2025 chiński Xpeng zaprezentował facelifting Xpenga X9, modelu, który dostarczany jest od zaledwie kilkunastu miesięcy. Samochód wypakowano pod dach technologiami związanymi z komfortem i zapowiedziano, że maksymalnie wyposażona limitowana wersja będzie kosztować 419 800 juanów, równowartość 216 000 złotych. Bazowa edycja będzie tańsza. Nowy Xpeng X9 trafi do Europy w drugiej połowie bieżącego roku, chociaż Stary Kontynent dość daleko odszedł od (mini)vanów.
Xpeng X9, samochód wszechstronnie… pod prąd
Chiński przemysł motoryzacyjny albo wie o demografii coś, czego my jeszcze się nie domyślamy, albo też przygotowuje się na konieczność transportu dużej liczby żołnierzy ludzi, bo prezes Xpenga osobiście domagał się wprowadzenia X9 na rynek, a teraz zapowiada jego odświeżoną wersję. Nowy Xpeng X9 ma 5,29 metra długości, 3,16 metra rozstawu osi, oferowany będzie z sześcioma lub siedmioma miejscami, a wszystkie fotele wyposażone będą w funkcję podgrzewania i masażu pasażerów.
Auto będzie w podstawie ze skrętną tylną osią, dzięki czemu jego średnica zawracania wyniesie zaledwie 10,8 metra (!). Dla porównania: średnica zawracania VW ID.3 to 10,5 metra, na torze przeszkód, który pojawił się na prezentacji, chiński van radził sobie między beczkami lepiej niż Smart (pierwsza ilustracja poniżej). Elektryk oferowany będzie z bateriami o pojemności 94,8 kWh (LFP) i 105 kWh (NMC), w obu przypadkach bazą będzie napęd na przód (650 Max, 740 Max), przy drugim akumulatorze możliwy będzie napęd na obie osie (702 Max).
Moc zespołów napędowych to 235 kW/320 KM lub 235/320 KM + 135 kW/184 KM. Producent chwali się, że facelifting wprowadza kilkaset poprawek.
Zasięg Xpenga X9 w podstawowej wersji 650 Max – Chińczycy coraz częściej stosują oznaczenia modelowe z zasięgiem według procedury CLTC – to 650 jednostek CLTC, około 520 jednostek WLTP, około 440 kilometrów w trybie mieszanym. Wariant FWD z większą baterią pokonuje do 740 jednostek CLTC, co przełoży się na około 500 kilometrów realnie w trybie mieszanym albo 360 kilometrów przy jeździe z szybkością 120 km/h [wstępne szacunki redakcji Elektrowozu]. Cena Xpenga X9 w najtańszym wariancie to 359 800 juanów, równowartość 185 000 złotych.
Inchcape, dystrybutor Xpenga na terenie Polski, stosuje jednak przeliczenie juanów na złotówki równe niemal 1:1, zatem spodziewajmy się, że 359 800 juanów w Chinach będzie odpowiadało co najmniej 349 500 złotym. Lub 449 500 złotym, bo dlaczegóż by nie? W końcu bezpośrednią konkurencją modelu w Europie jest Lexus LM, który w wariancie LM 350h zaczyna się od 699 900 złotych…
Xpeng X9 pojawi się na kontynencie europejskim w drugiej połowie 2025 roku.

Cena Xpenga X9 w limitowanej edycji wyposażonej we wszystko, co w pozostałych wariantach można otrzymać jako opcję (c) Xpeng