Duże zaskoczenie w Volvo. Dotychczasowy prezes, Jim Rowan, niespodziewanie „zrezygnował” z prowadzenia marki po nieco ponad trzech latach za jej sterami. Stary-nowy prezes, Hakan Samuelsson, ma objąć stanowisko w zasadzie od razu, bo od 1 kwietnia; zostanie też przewodniczącym rady dyrektorów. Samuelsson szefował już Volvo w latach 2012-2022, później był szefem rady nadzorczej Polestara do 2024 roku. Teraz ma „utrzymać stabilność firmy” w „trudnych warunkach”.
Były prezes Volvo prezesem za obecnego prezesa
Informacja o „rezygnacji” Jima Rowana pojawiła się w sekcji dla inwestorów, natomiast ciągle nie ma jej na głównej stronie producenta (ilustracja poniżej; źródło). Samuelsson ma przejąć władzę 1 kwietnia, opisywany jest jako człowiek, który udowodnił, że potrafi prowadzić markę w trudnych czasach, zna grupę od środka, co przyda się w „jeszcze bardziej złożonej sytuacji”, w jaką właśnie wkracza przemysł. Dotychczasowa „złożoność” wynikała z konieczności przechodzenia na napędy elektryczne, teraz narastają problemy geopolityczne (źródło).
Światowa sytuacja Volvo Cars jawiła się raczej dobrze, w 2024 roku firma sprzedała rekordowe 763 400 samochodów. Chociaż były już prezes zastrzegał, że rok 2025 może być trudny, Samuelsson mówiący o „nadchodzących wyzwaniach” prezentuje się dziwnie – czyżby rok okazał się BARDZO trudny? Portal Automobilwoche utrzymuje, że za ruchem stoi decyzja koncernu-matki, chińskiego Geely.
Rowan został oficjalnie pochwalony za wprowadzenie marki w świat oprogramowania i łączności, warto wszak dodać, że pod względem jakościowym Volvo odpowiada aktualnie poziomowi wczesnego Volkswagena. Obiecujące wysokie bezpieczeństwo lidary nie działają w EX90 do dziś. Tym niemniej za jego prezesury doszło do sporej liczby premier elektryków, rozpoczęto sprzedaż zupełnie nowego Volvo EX30, EX90, nadchodzącego Volvo ES90 i zapowiedziano nowe Volvo EX60. Ale sytuacja geopolityczna, cła na elektryki „Made in China” mogły okazać się większe od niego.

Jim Rowan na premierze Volvo ES90. Jako redakcja chyba musimy nauczyć się kochać prezesów, tak szybko odchodzą…
Nota od redakcji Elektrowozu: lada dzień poznamy wyniki sprzedaży Volvo w pierwszym kwartale. Wtedy sporo się wyjaśni.