Lexus zaprezentował nową generację Lexusa RZ, model bardzo blisko spokrewniony z Toyotą C-HR+. Auto oferowane będzie w wariantach RZ 350e, RZ 500e i RZ 550e F Sport, z komunikatu wynika, że wszystkie zostaną wyposażone w baterię o pojemności 77 kWh. Samochód jako pierwszy Lexus w gamie będzie miał prawie-prostokątną kierownicę oraz steer-by-wire, system elektrycznego skręcania kół, bez mechanicznego połączenia między przednią osią i kierownicą.

Lexus RZ (2026) z bliska

Steer-by-wire pojawiło się w prototypowym Lexusie RZ już w 2022 roku, ale producent zastrzegał, że debiut technologii w produkcyjnym modelu będzie miał miejsce później. W efekcie to Tesla z Cybertruckiem jako pierwsza rozpoczęła sprzedaż auta z czystym steer-by-wire, przy czym model oferowany jest tylko w Ameryce Północnej. W Lexusie RZ kierownica wychyla się w każdą ze stron o „około” 200 stopni, nieco ponad połowę obrotu, czyli można ją obsługiwać bez przekładania dłoni na kole (wielokącie…), nawet w przypadku jazdy po ciasnych rondach. System dynamicznie reguluje przełożenie przekładni:

W najmocniejszym Lexusie RZ 550e pojawi się możliwość „ręcznego zmieniania biegów”, czyli symulowana elektronicznie modyfikacja przełożeń (Interactive Manual Drive) z użyciem łopatek za kierownicą. Lexus testował ją od wielu lat. Jej celem jest chęć oddania kierowcom mechanizmu, do którego mogą być przyzwyczajeni, nawet jeśli jest to tylko symulacja wspomagana syntetyzowanymi dźwiękami i grafiką. Wirtualnych biegów jest osiem, auto ma sugerować kierowcy zmianę przełożeń.

Bateria o pojemności 77 kWh (dziś: 71,4 kWh brutto) ma pozwalać na pokonanie „do 100 jednostek WLTP” więcej niż w obecnej generacji (źródło), co sugeruje do 579 jedn. WLTP w wersji z napędem na przód. Spodziewajmy się, że maksymalna moc ładowania DC wyniesie do 150 kW, jak w C-HR+. Wbudowana ładowarka pokładowa AC-DC jest trzyfazowa, działa z mocą do 22 kW. Zdjęcia prasowe sugerują obecność V2L:

Silniki Lexusa RZ mają od 165 kW/224 KM mocy w RZ 350e, przez 280 kW/380 KM w RZ 500e, aż do 300 kW/408 KM mocy w RZ 550e F Sport. Maksymalna masa przyczepy to 1,5 tony; w obecnej generacji jest to 0,75 tony. Chcemy wierzyć, że tylna szyba została wyposażona w wycieraczkę ukrytą pod spojlerem:

Producent obiecuje, że po przygotowaniu ogniw do ładowania czas postoju na uzupełnianie energii od 10 do 80 procent potrwa 30 minut. Bateria nieprzygotowana wymusi 55 minut oczekiwania. Kabina auta została dodatkowo wygłuszona a brak mechanicznego połączenia kierownicy z kołami sprawia, że nie dostają się do niej wibracje z nawierzchni. Obicia wykonano z syntetycznego zamszu, ultrasuede, siostry alcantary. Jako ciekawostkę dodajmy, że w przeciwieństwie do alcantary i dotychczasowych wariantów ultrasuede, został on uzupełniony w 30 procent materiałami pochodzenia roślinnego. Szklany dach ma regulowaną elektronicznie przepuszczalność światła.

W wybranych krajach europejskich model ma się zacząć pojawiać jesienią 2025 roku.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: