Nowe Audi A6 MHEV Plus to samochód z pogranicza naszych zainteresowań, bo, w przeciwieństwie do A6 e-tron, montowany jest w nim klasyczny silnik zasilany benzyną lub olejem napędowym. Postanowiliśmy jednak mu się przyjrzeć, ponieważ nawet doświadczone spalinowe media motoryzacyjne określają auto „miękką hybrydą” (popularna nazwa na pseudohybrydy, czyli mHEV), tymczasem samochód jest pełnoprawną hybrydą (HEV). Różnica, wbrew pozorom, jest kolosalna i może mieć skutki podatkowe również w Polsce.
Audi A6 MHEV Plus, czyli elektryfikacja jak w Toyocie, ale żeby nie pochwalić Toyoty
Spis treści
Zacznijmy od szybkiego wstępu: napędy mHEV, które jako Elektrowóz określamy mianem pseudohybryd, to samochody ze spalinowymi jednostkami napędowymi, w których niewielki silnik elektryczny może odebrać energię z kół (rekuperacja), ewentualnie wspomóc auto podczas jazdy przez przyłożenie niewielkiego dodatkowego momentu obrotowego do wału napędowego. Pseudohybrydy nie posiadają trybu jazdy na silniku elektrycznym, dlatego od lat protestujemy przeciwko nazywaniu ich „hybrydami”, bo „hybryda” musi mieć co najmniej dwa niezależne zespoły napędowe.
Do naszej interpretacji przekonaliśmy polskie urzędy skarbowe, które nie chcą stosować preferencyjnych stawek podatkowych w stosunku do modeli mHEV.
MHEV Plus w Audi = HEV w Toyocie
Wraz z modelami na platformie PPC – Premium Platform Combustion – czyli nowym Audi A5 (dawniej: A4), Audi Q5, a dziś także Audi A6 Avant, niemiecki producent zaczął sprzedawać zespoły napędowe o nazwie MHEV Plus. Tak jak wspomnieliśmy, wiele mediów wpadło w pułapkę określenia „MHEV”, tymczasem w terminie kluczowe jest inne słowo: „Plus”. Otóż auta te wyposażone są w niewielką baterię o pojemności 1,78 (~1,5) kWh zbudowaną w oparciu o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe. Potrafi ona oddać w szczycie aż 24 kW (13,5 C!; źródło).
Jednak nie to jest najważniejsze: bateria utrzymywana jest na poziomie naładowania w przedziale między 50 a 60 procent. Może zarówno przyjąć energię z rekuperacji (naładować się), jak też wspomóc silnik spalinowy (rozładować się). Co najważniejsze: Audi MHEV Plus potrafi jeździć w trybie czysto elektrycznym, wyłącznie na energii z baterii. Modele mHEV tego nie potrafią. Zatem Audi MHEV Plus spełnia definicję starej hybrydy (HEV).
Ale to nie wszystko: przy dynamiczniejszej jeździe silnik elektryczny wspiera silnik spalinowy maksymalnie 18 kW/24,5 KM mocy i 230 Nm momentu obrotowego, o ile dźwignia wyboru kierunku jazdy jest w trybie D a pedał przyspieszenia zostanie wciśnięty do 80 procent. Silnik elektryczny zostaje odłączony przy 85 km/h. Jeżeli kierowca aktywuje tryb S, silnik elektryczny uruchamia się o wiele wcześniej i pozostaje połączony ze spalinowym aż do swojego maksimum, 5 500 obrotów na minutę.
Pojemność baterii Audi MHEV Plus wystarczy do parkowania czy powolnej jazdy po mieście w trybie elektrycznym. Znacznie więcej na temat nowego Audi A6 Avant (Bang & Olufsen, zawieszenie pneumatyczne, skrętne wszystkie koła) można przeczytać na stronach Audi (TUTAJ).