Południowokoreańskie media donoszą, że już za miesiąc, w marcu, Hyundai zaprezentuje pilotażową linię produkcyjną ogniw Li-ion ze stałym elektrolitem. Od razu ma się na niej rozpocząć pełnoskalowe wytwarzanie ogniw. Jeszcze w tym roku koncern powinien zaprezentować prototyp samochodu elektrycznego z baterią typu SSB. Jeśli auto zostanie zbudowane na platformie E-GMP – a nie ma powodu, żeby tak nie było – firma odskoczy praktycznie całej konkurencji, również tej z Chin, o Europie czy Ameryce nie wspominając.
Hyundai i baterie ze stałym elektrolitem
Do niedawna wiedza o budowie wydajnych silników spalinowych czy podwozi trzymających poprawnie pojazd w ciasno pokonywanych szybkich zakrętach była niemalże wiedzą tajemną, zdobywaną przez dziesiątki lat obecności na rynku. A dziś nagle wszyscy producenci samochodów w ciągu zaledwie kilku lat pozyskali lub są u progu pozyskania wiedzy na temat wytwarzania własnych ogniw litowo-jonowych, budują falowniki oparte na węgliku krzemu, wydajne systemy chłodzenia baterii czy silniki oparte na magnesach trwałych. Samochody elektryczne wymusiły postęp i demokratyzują nam transport osobisty.
W marcu Hyundai rzekomo ujawni światu demonstracyjną linię produkcyjną ogniw ze stałym elektrolitem (SSB) stworzoną w centrum badawczo-rozwojowym w Uiwang (Korea Południowa). Ma ona z miejsca ruszyć z masową produkcją, oczywiście na miarę swoich pilotażowych możliwości. Jeśli ogniwa będą miały wszystkie parametry, których spodziewamy się po SSB – duże gęstości energii, odporność na ultrawysokie moce ładowania, większe zasięgi z baterii o tej samej wielkości, wyższe bezpieczeństwo – Hyundai ma szansę na sukces.
Platforma E-GMP, którą firma opracowała kilka lat temu, pozostaje dziś niepokonana, gdy chodzi o połączenie uniwersalności, sensownego stosunku kosztów do ceny i szybkości ładowania. Wskazuje na to ranking P3 Index 2024: wśród TOP5 elektryków najszybciej odzyskujących zasięg aż trzy były właśnie koncernu Huyndai Motor Group (2/ Hyundai Ioniq 6, 3/ Kia EV6, 5/ Kia EV9; źródło). Idąc w spekulacje: gdyby Hyundai zdecydował się na użycie SSB w największych modelach, mógłby wprowadzić na rynek Hyundaia Ioniqa 9 z zasięgiem identycznym, jak w spalinowym modelu. I równie szybko odzyskującego zasięg.
Analitycy spodziewają się, że prototypowy model Hyundaia z baterią ze stałym elektrolitem powinien zostać zaprezentowany do końca roku. Pełna komercjalizacja ma nastąpić do 2030 roku.