Potwierdziły się plotki z końca 2024 roku. Xpeng wchodzi na polski rynek za pośrednictwem sieci Inchcape. W ofercie pojawią się najpierw Xpeng P7, sedan końca segmentu D, konkurencja dla Tesli Model 3, ale z typowym dla Chin dłuższym nadwoziem, Xpeng G9, SUV końca segmentu D-SUV, oraz Xpeng G6, crossover coupe segmentu D-SUV, bezpośrednia konkurencja Tesli Model Y i Audi Q6 e-tron. Oto bazowe dane techniczne modeli oraz ceny oszacowane w oparciu o rynek holenderski.
Xpeng w Polsce
Spis treści
Chiński Xpeng przemyślał swoją dotychczasową strategię. Debiut z tanim (i niezbyt urodziwym) Xpengiem G3 w Norwegii w 2020 roku nie przyniósł spodziewanych rezultatów, dlatego firma wprowadza na Stary Kontynent nowocześniejsze, bardziej zaawansowane i droższe modele. W Polsce będzie to duży SUV, crossover coupe oraz limuzyna. Dystrybucją zajmie się Inchcape znane w Polsce ze sprzedaży BMW. Wszystkie wymienione Xpengi posiadają europejską homologację i są już sprzedawane na kilku rynkach.
Z komunikatu prasowego wynika, że Polska jest „kluczowym”, „strategicznym” rynkiem dla Xpenga w Europie z racji faktu bycia szóstą co do wielkości gospodarką Unii. Wszystkie modele posiadają architekturę 800 V oraz baterię strukturalną cell-to-body, w której ogniwa pełnią rolę szkieletu akumulatora i kręgosłupa całego pojazdu. Polskie ceny samochodów NIE zostały podane, redakcja Elektrowozu przeliczyła je na podstawie cen z Holandii.
Xpeng P7: cena, dane techniczne i wszystko, co wiemy. Do walki z Teslą Model 3
Xpeng P7 to duża limuzyna (4,88 m długości, 3 m rozstawu osi) osiągająca do 576 jednostek WLTP zasięgu, do 492 kilometrów realnie w trybie mieszanym, do 347 kilometrów przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera [obliczenia redakcji Elektrowozu; w internecie są już testy modelu]. Bazowa cena wersji RWD Long Range z baterią o pojemności 86,2 (82,7) kWh to 49 990 euro w podstawie i 51 990 po doliczeniu wszystkich kosztów, w tym dostawy, co w Polsce daje odpowiednio 212 300 lub 220 800 złotych. Specyfikacja i zdjęcia poniżej:
Auto ma napęd na tył, silnik o mocy 203 kW/278 KM rozpędza P7 RWD LR do 100 km/h w 6,7 sekundy. W sprzedaży jest też Xpeng P7 AWD Performance z tą samą baterią i dwoma silnikami o sumarycznej mocy maksymalnej równej 348 kW/473 KM, który osiąga 100 km/h w 4,1 sekundy. Bazowym wyposażeniem obu modeli jest autopilot o nazwie Xpilot, gwarancja ma być 5 letnia a aktualizacje oprogramowania przez internet (OTA) – darmowe.
Xpeng G6 do walki z Teslą Model Y
Xpeng G6 (4,75 m długości, 2,89 m rozstawu osi) na ulicy będzie prawdopodobnie mylony z Teslą Model Y po faceliftingu. W Holandii auto występuje w trzech wersjach napędowych: RWD Standard Range, RWD Long Range i AWD Performance. Cena bazowego Xpenga G6 z dodatkowymi kosztami to 44 990 euro, wariant RWD Long Range zaczyna się od 49 990 euro. W Polsce odpowiadałoby to 191 100 i 212 300 złotym.
Dużą zaletą modelu są moce ładowania: Xpeng G6 rozpędzi się na ładowarkach do maksymalnie 215 (RWD SR) lub 280 kW (RWD Long Range), w tym ostatnim przypadku producent obiecuje postój w przedziale 10 -> 80 procent trwający krócej niż 20 minut, co sprawia, że chiński model gra w tej samej lidze, co Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Audi Q6 e-tron czy Porsche Taycan a Tesle zostawia daleko z tyłu. Baterie auta mają odpowiednio 66 kWh (LFP) lub 87,5 kWh (Li-NCM), samochody obsługują oddawanie energii z użyciem V2L. Deklarowany zasięg wersji RWD Long Range to 570 jednostek WLTP.
Xpeng G9, do konkurowania z Mercedesem EQE SUV i… BMW X5?
Xpeng G9 (4,89 m długości, 3 m rozstawu osi) to model, który teoretycznie powinien konkurować z minimalnie większym Audi Q8 e-tron, ale ten ostatni właśnie schodzi z rynku. Spodziewamy się więc, że auto będzie próbować kusić osoby zainteresowanie Mercedesem EQE SUV-em (4,86 m długości, 3 m rozstawu osi) czy nawet spalinowym BMW X5, o ile zdoła ich przekonać do zaufania „chińskiemu eksperymentowi” (porównaj: dystrybucja Voyaha w Polsce).
W odróżnieniu od mniejszych braci zbudowanych na najnowszej platformie SEPA 2.0, Xpeng G9 powstał na platformie SiC. Dzięki bateriom o pojemności 78,2 (75) kWh (LFP; Xpeng G9 RWD Standard Range) lub 98 (94) kWh (Li-NCM; Xpeng G9 RWD Long Range) obiecuje do 460 lub standardowe już dla Xpenga 570 jednostek WLTP zasięgu. Też potrafi uzupełniać energię w 20 minut. Ceny Xpenga G9 zaczynają się od 61 990 lub 65 990 euro, w przeliczeniu na złotówki daje to 263 300 lub 280 300 złotych.
Nota od redakcji Elektrowozu: ciekawie będzie obserwować ceny Xpengów w Polsce, bo dowiemy się dzięki nim, czy dystrybutor uważa Polaków za zamożniejszych od Holendrów. Inni dystrybutorzy chińskich marek (Krotoski, Cichy) dyktują stawki wyższe niż wynikałoby z prostych przeliczeń po kursie euro.
Nota 2: nazwa Inchcape nie ma związku z calami (inch) ani pelerynami (cape), wzięła się od tytułu, który biznesmen James Lyle MacKay otrzymał od króla Grzegorza V w XIX wieku. Pochodzi od nazwy rafy u wybrzeża Szkocji a samo słowo wzięło się prawdopodobnie od gaelickiego określenia na wyspę, która kształtem przypominała ul (Wikipedia).