Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podało dane dotyczące liczby rejestracji samochodów elektrycznych na terenie Unii Europejskiej i Europy. Przez cały rok na Starym Kontynencie kupiono w sumie 1,99 miliona aut elektrycznych, przy czym na Unię Europejską przypadło 1,45 miliona. W Polsce tabor BEV-ów zwiększył się o 16,6 tysiąca pojazdów, osiągnął okolice 70 tysięcy aut. Wszystkie wymienione regiony zaliczyły spadek rok do roku: Unia o 5,9 procent, Polska o 3 procent.
Samochody elektryczne w Polsce i Europie
Dokładnie 16 564 sprzedane w Polsce BEV-y to 3 procent udziału w rynku, wynik słabszy niż przed rokiem i w wartościach bezwzględnych, i w udziale (3 vs 3,6 proc. w 2023). Słabiej od samochodów elektrycznych wypadły tylko hybrydy ładowane z gniazdka, czemu zresztą trudno się dziwić patrząc na ich ceny. Najchętniej kupowana marka w naszym kraju to 1/ Tesla (4 461 egz.), później jest 2/ Mercedes (1 640 egz.) i 3/ Volvo (1 265 egz.). Kia dojechała na 6. miejscu za 4/ BMW i 5/ Audi, Volkswagen pojawił się na miejscu 7. nad 8/ Nissanem, 9/ Hyundaiem i 10/ Renault. Najchętniej wybierane przez Polaków auta elektryczne to (źródło):
- Tesla Model Y,
- Tesla Model 3,
- Volvo EX30,
- Audi Q4 e-tron,
- Mercedes EQA,
- Nissan Leaf,
- Kia EV6,
- MG 4,
- BMW i4,
- Kia Niro EV.
W całej Unii Europejskiej Tesla osiągnęła ostatecznie 2,3 procent udziału (rok temu: 2,7 proc.), chociaż w grudniu zdobyła 3,5 procent rynku. Drugi producent sprzedający wyłącznie elektryki, Smart, miał udział wynoszący 0,1 procent (12,3 tys. egz.). Wynik Tesli jest lepszy od Nissana (1,9 proc.), gorszy od Volvo (2,7 proc.). W zestawieniu wszystkich koncernów motoryzacyjnych pojawił się tylko jeden producent z Chin, SAIC Motor (1,5 proc., 157 tys. egz.; źródło), ale udało mu się przeskoczyć Mazdę, Mitsubishi czy Hondę.
W Europie najmniej chętnie samochody elektryczne kupowali Słowacy i Chorwaci. Polska z udziałem wynoszącym 3 procent znalazła się na trzecim miejscu od końca, wyprzedziła nas nawet Bułgaria. W grudniu rzutem na taśmę Zjednoczone Królestwo wyprzedziło pod względem liczby egzemplarzy dotychczasowego lidera, Niemcy. Trzecia dojechała Francja. Najwyższy udział aut elektrycznych zanotowano w Norwegii (kraj spoza UE), Danii, na Malcie, w Szwecji i Holandii.