Koncern Volkswagena podał statystyki sprzedaży za rok 2024. Przez 12 miesięcy sprzedał w sumie 9,03 miliona samochodów, w tym 744 800 aut elektrycznych, co stanowi 8,2 procent całego taboru. Najchętniej kupowanymi modelami były liczone razem VW ID.4 i ID.5, ale gdyby uczciwie spojrzeć na statystyki, należałoby raczej powiedzieć, że prowadzi VW ID.3 z Cuprą Born. Na szóstym miejscu dojechał Volkswagen ID.7, w tym wariant kombi, dzięki czemu wyprzedził VW ID. Buzza i zaraz pokona Cuprę Born [liczoną samodzielnie].
Grupa Volkswagena – statystyki 2024
Ranking najchętniej kupowanych elektryków koncernu prezentuje się następująco:
- Volkswagen ID.4 + ID.5 – 182 000 egzemplarzy,
- Volkswagen ID.3 – 149 100 egzemplarzy,
- Audi Q4 e-tron + Q4 e-tron Sportback – 107 700 egzemplarzy,
- Skoda Enyaq + Enyaq Coupe – 79 500 egzemplarzy,
- Cupra Born – 41 800 egzemplarzy,
- Volkswagen ID.7 + ID.7 Tourer – 40 100 egzemplarzy,
- Volkswagen ID. Buzz + ID. Buzz Cargo – 29 900 egzemplarzy,
- Audi Q8 e-tron + Q8 e-tron Sportback – 28 200 egzemplarzy.
Volkswagen łączy wersje nadwoziowe, ale rozbija je między markami – gdyby tego nie robił, Cupra Born i VW ID.3 byłyby na pierwszym miejscu ze 190 900 egzemplarzami, które znalazły nowych właścicieli. Dobrze idzie też pozostałym modelom na platformie MEB, co doskonale świadczy o intuicjach Herberta Diessa sprzed kilku lat. Trudno powiedzieć, w jakim miejscu byłby dziś koncern Volkswagena, gdyby dawny prezes nie dał platformie zielonego światła.
Grupa sprzedała więcej elektryków w Chinach (+8 procent rok do roku), ale może być to efekt spadku całej gamy (Azja-Pacyfik: 3,22 miliona, -9,5 proc. r/r). W Stanach Zjednoczonych BEV-y odnotowały zjazd o 30 procent, do czego przyczynić mogło się wstrzymanie dostaw VW ID.4/ID.5 z problematycznymi klamkami. Z awaryjnością podzespołu marka poradziła sobie dopiero w ostatnich tygodniach.
W Europie firma chwali się pierwszym miejscem wśród wszystkich producentów BEV-ów z udziałem wynoszącym około 21 procent, nawet mimo „trudnych warunków rynkowych”. W osiągnięciu wyniku pomogły nowe modele, w tym VW ID.7 Tourer. Wraz z samochodami spalinowymi Volkswagen AG na macierzystym kontynencie sprzedał łącznie 3,77 miliona aut.
Statystyki Audi, Skoda, Porsche
Marka Volkswagen dostarczyła w minionym roku 383 100 samochodów elektrycznych, Audi sprzedało 164 000 BEV-ów. Skoda Elroq już zaczęła wyjeżdżać z fabryki, skoro Skoda sprzedała w sumie 79 600 aut (Enyaq = 79 500 egz.). Porsche dwoma modelami osiągnęło 39 100 egzemplarzy, Macan Electric niemal dogonił Taycana (18 300 vs 20 800 szt.).
Z pozdrowieniami z pociągu jadącego 40 km/h, bo trakcja elektryczna zamarzła 🙂