W trakcie Consumer Electronics Show 2025, BMW zaprezentowało nowy układ kokpitu z gigantycznym wyświetlaczem projekcyjnym (HUD) na szybie: BMW Panoramic iDrive. Uzupełnia go klasyczny wyświetlacz centralny z nietypowo ściętymi rogami, ale uważni obserwatorzy zauważyli coś jeszcze: niewielką ikonkę samochodu, która przypomina suwak wyboru kierunku jazdy (przód-tył) stosowany w Teslach bez dźwigni PRND. BMW podkreśla, że Panoramic iDrive z Neue Klasse zawiera tylko niewielką liczbę fizycznych przycisków i dźwigni.

BMW Panoramic iDrive: co widać a czego nam nie pokazano

Od kilku lat wyświetlacze projekcyjne stają się coraz bardziej użyteczne, prezentują coraz więcej danych w coraz sensowniejszy sposób. W wielu nowoczesnych elektrykach (patrz np. Mercedesy z linii EQ, modele koncernu Volkswagena na MEB) liczniki zaczynają pełnić rolę drugorzędną, niemal dałoby się bez nich żyć. BMW chyba dostrzegło ten trend i przy okazji zauważyło, że Tesla świadomie zrezygnowała z HUD-ów. Dlatego rozwinęło ideę do granic możliwości, by wyeksponować decyzję (słabość?) amerykańskiego konkurenta.

Nowe kokpity BMW Neue Klasse składają się z wyświetlacza projekcyjnego prezentującego obrazy na całej szerokości szyby (BMW Panoramic Vision; źródło). Widzą je wszyscy pasażerowie samochodu. Kierowca ma dodatkowy HUD o nazwie BMW 3D Head-Up Display pokazujący informacje wyłącznie dla niego. Na kokpicie zamontowano typowy ekran centralny, z którego widgety można przerzucać na duży wyświetlacz projekcyjny na szybie.

Fizyczne dźwignie lub przyciski zostawiono dla wycieraczek, kierunkowskazów, lusterek, głośności, dźwigni wyboru kierunku jazdy i funkcji podgrzewania szyb – części z nich nie zauważymy, schowano je. Reszta sterowana jest automatycznie, dotykowo, głosowo, z poziomu ekranu centralnego lub przycisków na kierownicy.

System samochodu działa pod kontrolą BMW OS X zbudowanego na bazie Androida (Android Open Source Project, AOSP). Nowa wersja to głęboki ukłon w stronę chińskiego odbiorcy, w środkowej części szyby wyeksponowano głowę cyfrowego asystenta będącego interfejsem dla mechanizmu rozpoznawania mowy. Na podstawie wizualizacji trudno jednoznacznie ocenić, czy duża czarna ściana pod szybą nie wywoła aby wrażenia siedzenia w czołgu czy bunkrze. Pewne kompromisy projektowe jednak się zarysowały: kierownica musiała zostać spłaszczona, żeby nie zasłaniała kluczowych informacji na szybie.

Nowe wyświetlacze trafią do BMW z serii Neue Klasse pod koniec 2025 roku.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: