Chiński CATL jest dziś największym producentem ogniw Li-ion na świecie, w tym roku posiadał około 36-37 procent rynku. Mimo tego Robin Zeng, prezes CATL, uważa, że wymiana baterii zyska podobną popularność, jak szybkie ładowanie. Jego zdaniem w Chinach w 2030 roku szybkie ładowanie, ładowanie w domach oraz stacje wymian baterii zagarną dla siebie po 1/3 rynku uzupełniania energii w pojazdach elektrycznych.

Stacje wymian baterii jako ultraszybkie ładowanie i… przykład strategicznego myślenia

CATL od lat pracuje nad własnym systemem wymiany baterii, rozwiązanie firmy wdrożyło część producentów samochodów, także pojazdów ciężarowych. W autach osobowych mechanizm stosowany jest przede wszystkim w taksówkach, m.in. BAIC, które muszą szybko uzupełnić energię, a nie mają dostępu do stacji ładowania. W ciężarówkach wykorzystywany jest tam, gdzie potrzebne są duże zasięgi. W obu sektorach CATL ma już konkurencję, jest nią choćby Nio (auta osobowe) czy Sany (nagranie poniżej).

Prezes CATL ocenia, że w 2030 roku wymiany baterii [we wszystkich segmentach? – red.] wygenerują w Chinach w sumie 1/3 rynku „ładowania”. Dlatego przedsiębiorstwo proponuje ujednolicenie standardów baterii i zapowiada, że zbuduje 1 000 automatycznych stacji wymian [do samochodów osobowych? – red.] już w 2025 roku oraz ma zamiar uruchomić ich 10 000 z partnerami na terenie Państwa Środka. Łącznie ma być ich aż 30 000. Według szacunków CATL 30 000 do 40 000 takich placówek powinno sprawić, że ładowanie będzie niemal tak wygodne, jak tankowanie.

Firma podała te statystyki przy okazji prezentacji własnego systemu wymian o nazwie Chocolate Battery Swapping, Choco-SEB (źródło). Nazwa nie jest przypadkowa, wzięła się podobieństwa do kostek w tabliczce czekolady. Te kostki-bloki baterii pozwalają na obsługiwanie samochodów o różnych rozstawach osi na tej samej stacji wymian. Partnerami CATL są m.in. BAIC, GAC, FAW, Wuling (SAIC-GM), Maxus (SAIC) czy Hongqi. Miesięczny koszt abonamentu za pakiet #25 zbudowany w oparciu ogniwa LFP o sumarycznej pojemności 56 kWh bez limitu kilometrów to 599 juanów (równowartość 336 złotych). Obowiązują dodatkowe opłaty za energię.

Nota od redakcji Elektrowozu: dalekosiężne, strategiczne myślenie CATL. Po pierwsze proponuje wejście w jakże ukochany przez użytkowników system abonamentowy, który gwarantuje stabilne przychody niezależnie od bieżących fluktuacji na rynku. Po drugie stacje wymian mogą być wykorzystywane do stabilizowania systemu elektroenergetycznego i generować po cichu dodatkowe przychody – szczególnie wtedy, gdy jest nadprodukcja energii.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: