Należąca do chińskiego Geely marka Zeekr oficjalnie ogłosiła, że wchodzi do Europy z modelem Zeekr 7X. Samochód powstał na platformie SEA, na której planowano zbudować Polski Samochód Elektryczny „Izera”. W przeliczeniu na złotówki cena Zeekra 7X zaczynałaby się od 229 500 złotych dla wariantu Premium RWD 75 kWh (najszybsze ładowanie), przez 242 500 złotych dla Long Range RWD 100 kWh (największy zasięg), aż do 272 800 złotych za wersję Performance AWD 100 kWh (najlepsze przyspieszenie). Z 4,79 metra długości i 2,9 metra rozstawu osi auto jest bezpośrednią konkurencją Tesli Model Y, ale przede wszystkim Audi Q6 e-tron.
Zeekr 7X: ceny, dane techniczne i wszystko, co wiemy
Opisywana przez nas powyżej cena Zeekra 7X zaczynająca się od 229 500 złotych to efekt przeliczenia kwoty z Holandii (52 990 euro) i uwzględnienia naszego VAT-u. Bo model oferowany jest na razie tylko w Holandii, Norwegii (539 900 koron) i Szwecji (579 000 koron), jakby Geely usiłowało zbadać rynki zainteresowane samochodami elektrycznymi oraz rozmiłowane w Volvo – Zeekr 7X powstał w centrum projektowym koncernu w Goeteborgu w Szwecji. Firma chwali się, że mimo wymiarów z segmentu D-SUV, kabina oferuje przestronność segmentu E. Pojemność bagażnika wynosi 549 litrów.
W samochodzie największe wrażenie robi ładowanie: Zeekr 7X z baterią LFP o pojemności 75 kWh (Golden Battery) jest w stanie przyjmować energię z mocą 480 kW (!), czyli naładować się od 10 do 80 procent w 10,5 minuty. W Europie takich ładowarek jest kilka na krzyż, dlatego producent podaje dane dla urządzeń 360 kW: wersja 75 kWh uzupełni energię do 80 procent w 13 minut, wariant 100 kWh (Li-NMC) potrzebuje 16 minut. Dotychczas najlepsi zawodnicy (Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6) wymagali 18 minut oczekiwania, na papierze mamy więc nowego lidera…
Zasięg WLTP Zeekra 7X wynosi maksymalnie 615 jednostek WLTP dla wersji Long Range RWD (100 kWh). Producent chwali się też maksymalnie 470 kW/639 KM mocy, które pozwalają na przyspieszenie 0-100 w 3,8 sekundy, ale tym razem dotyczy to wersji Performance AWD, która ma 543 jednostki WLTP zasięgu. Golden Battery 75 kWh znajdziemy w wariancie Premium RWD z zasięgiem do 480 jednostek WLTP, do 410 kilometrów realnie w trybie mieszanym, do 288 kilometrów przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu].
Wariant Performance AWD ma w standardzie m.in. pneumatyczne zawieszenie, 21-calowe felgi, elektrycznie otwierane i zamykane drzwi (!), wnętrze obszyte skórą Nappa. Cena Zeekra 7X w tym wariancie to 62 990 euro, odpowiednik polskich 272 800 złotych. Dostawy modelu mają wystartować latem, osoby zamawiające samochód teraz otrzymają w cenie pakiet Cockpit i 20-calowe felgi w niższych wariantach, a nabywcy edycji Performance AWD dostaną pakiety Comfort i Cockpit. We wszystkich wersjach standardem jest trzyfazowa ładowarka pokładowa o mocy 22 kW. Strona WWW znajduje się TUTAJ.
Nota od redakcji Elektrowozu: TAK powinno prezentować się i tyle powinno kosztować Audi e-tron vel Q8 e-tron albo chociaż Q6 e-tron.