Zaskakujące. Honda pokazała swoją własną linię produkcyjną, z której mają wyjeżdżać ogniwa ze stałym elektrolitem (ang. solid-state). Skompletowano ją już wiosną bieżącego roku, produkcja ma ruszyć w styczniu 2025. Pierwszy pojazd Hondy z baterią solid-state ma się pojawić „w drugiej połowie dekady”, gdy firma będzie gotowa do masowej produkcji.
Honda chce bronić honoru Japonii w segmencie nowoczesnych aut elektrycznych
W przeciwieństwie do Toyoty, Honda nie usiłuje szukać kolejnych dziwacznych zastosowań dla wodoru, by przy okazji (?) udowodnić, że nadaje się on do napędzania samochodów. Już w minionej dekadzie producent stwierdził, że spalanie H2 w cylindrach, choć brzmi jak ratunek dla spalinowego przemysłu motoryzacyjnego, kompletnie nie ma sensu. Niewielki, ograniczony sens mają ogniwa paliwowe, ale Honda przede wszystkim usiłuje odnaleźć się w segmencie aut elektrycznych. Inna sprawa, że idzie to opornie i powoli.
Własna linia produkcyjna ogniw solid-state to zaskoczenie, bo Honda dotychczas kupowała ogniwa Li-ion od zewnętrznych dostawców. To zaskoczenie podwójne, ponieważ nawet najwięksi producenci baterii Li-ion dopiero budują prototypy takich linii – a cóż dopiero firma zajmująca się przede wszystkim silnikami spalinowymi, samochodami i motocyklami? Tymczasem Honda twierdzi, że skompletowała linię w Sakurze (Japonia) wiosną i teraz ma już cały zestaw do wytwarzania oraz weryfikacji produktu. Testowa produkcja ruszy za dwa miesiące, w styczniu 2025 roku.
Japoński producent nie jest obciążony myśleniem w rodzaju „a co z naszymi starymi liniami, na które wydaliśmy miliardy dolarów?”, dlatego może mieć przewagę nad Panasonikiem, CATL czy LG En Sol. Przedsiębiorstwo rozpoczęło prace nad ogniwami solid-state lata temu, w 2011 roku, gdy pojawił się stały elektrolit o przewodnictwie jonowym porównywalnym z przewodnictwem elektrolitów ciekłych. Niestety, jest z nim dokładnie ten sam problem, co z wodą w proszku – trzeba ją jeszcze w czymś rozpuścić. Ciekły elektrolit oblewa elektrody, jony mogą płynąć, którędy chcą. Przy elektrolicie stałym konieczne jest mieszanie i prasowanie, żeby powierzchnie styku elektroda-elektrolit były choć trochę zbliżone do tych przy elektrolitach ciekłych.
Jeśli Honda zdecydowała się na uruchomienie linii produkcyjnej, to czuje, że jest blisko komercjalizacji produktu. Gdy wytwarzanie się powiedzie, będzie można próbować skalować je w górę i zacząć stosować baterie solid-state w autach elektrycznych. Powinny być one tańsze i mniejsze niż akumulatory z ogniwami na ciekłych elektrolitach, zaoferują też większe gęstości energii, wyższe bezpieczeństwo i pozwolą na wyższe moce ładowania. Honda spodziewa się pierwszych elektryków z bateriami ASSB (ang. all-solid-state battery) w „drugiej połowie bieżącej dekady” (źródło).