Zaroiło się od samochodów w niemieckim dziale Inventory / Dostępne samochody, czyli znajdujących się w transporcie lub czekających na placach. Co więcej: przy autach nowych, niezarejestrowanych, z minimalnym przebiegiem można dostać od producenta 6 000 euro „bonusu środowiskowego” na Teslę Model Y w dowolnym wariancie napędowym (RWD, LR, Performance). Gdyby przeliczyć tę kwotę proporcjonalnie do ceny (6 000 / 45 970 euro), odpowiadałaby ona 26 800 złotym, czyli obniżeniu bazowej ceny Tesli Model Y RWD do 178 200 złotych.
„Bonus środowiskowy” na Teslę Model Y w Niemczech. Jest tańsza niż Tesla Model 3
Obniżki są na tyle duże, że Tesla Model Y RWD kosztuje o 1 000 euro mniej niż odpowiadająca jej Tesla Model 3 (patrz TUTAJ). Samochód można mieć w praktycznie dowolnym wzorze i kolorze, naliczyliśmy 24 strony samych wariantów RWD z zasięgiem 455 lub 430 jednostek WLTP (felgi 19-calowe, felgi 20-calowe). Egzemplarze pochodzą zapewne z Giga Berlin, możemy więc dostać zarówno edycję z baterią opartą o ogniwa CATL, jak też pozwalające na szybsze ładowanie – ale z nieokreślonym poziomem szybkości degradacji – opcje z baterią strukturalną BYD.
W obu przypadkach: wybór o świetnym stosunku możliwości do ceny. Dla porównania: spalinowe Audi Q5 w całkowicie podstawowej wersji wyposażenia, z silnikiem 2 litry TFSI (150 kW/204 KM) kosztuje od 224 000 złotych. Tesla Model Y jest więc o ponad 20 procent tańsza od Audi Q5, pozwala też na jeżdżenie na darmowym prądzie z fotowoltaiki albo przystępnie wycenionej energii na Superchargerach. Jedynym problemem może być zasięg, 65 litrów zbiornika na paliwo w Audi Q5 pozwoli na przejechanie o około 360 kilometrów więcej w trybie mieszanym niż w przypadku Tesli Model Y RWD (390 km; ok. 270 km przy jeździe z szybkością 120 km/h).
To nie koniec rabatów: osoba zainteresowana lepszym zasięgiem trafi na egzemplarze podemonstracyjne, których ceny obniżono o 8 400-9 300-11 680 euro w stosunku do cen aut nowych (patrz TUTAJ), czyli odbierze Teslę Model Y LR AWD z przebiegiem do 10 000 kilometrów w cenie, którą zapłaciłaby za nową Teslę Model Y RWD! Pierwszy egzemplarz z poniższego zdjęcia kosztuje w przeliczeniu na złotówki i z naszym VAT-em niemal dokładnie 207 000 złotych:
A jeżeli ktoś nie dysponuje odpowiednim zasobem gotówki, może zdecydować się na Teslę Model 3 SR+ z napędem na tył i przebiegiem poniżej 100 000 kilometrów kosztującą od 23 300-25 000 euro. W przeliczeniu na naszą walutę i po uwzględnieniu różnic w stawkach VAT są to kwoty zaczynające się od 105 000-112 700 złotych! Niewiele mniej zapłacimy za używanego VW Passata z 2020 roku na olej napędowy (porównaj TUTAJ):
Nota od redakcji Elektrowozu: ręce świerzbią… 😉