W 2021 roku Renault zapowiedziało wprowadzenie na rynek dwóch małych elektryków: Renault 5 oraz Renault 4 E-Tech Electric. W 2022 roku zaprezentowano uterenowioną wersję Renault 4ever Trophy, teraz zobaczyliśmy wariant normalny, nadający się do produkcji. Ten sympatyczny, przyjemny dla oka crossover segmentu B powinien trafić do oferty w 2025 roku. W Polsce spodziewajmy się go rok po Renault 5 E-Tech Electric, czyli w okolicy 2026 roku.
Renault 4 E-Tech Electric: cena wyższa niż w Renault 5 E-Tech Electric, bateria zapewne ta sama
Renault 4 E-Tech Electric to crossover segmentu B, czyli konkurencja dla Citroena E-C3 czy Jeepa Avengera, a w przyszłości też VW ID.1 X. Samochód planowany jest wyłącznie jako model czysto elektryczny, bez planów na spalinizację napędu (porównaj: Fiat 500). Renault 4 powstanie na platformie AmpR Small, dawnej CMF-B EV stworzonej w ramach Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi i obecnej choćby w Renault 5 E-Tech Electric czy nowym Nissanie Micra. Jego protoplastą jest dawny Renault 4, najlepiej sprzedający się samochód w historii marki:
Renault 4 E-Tech Electric „posiada większą przestrzeń wewnętrzną i będzie trochę większy” niż Renault 5 E-Tech Electric, pozycjonowanie ma być identyczne jak w przypadku Captura do Clio. Jeśli zatem przypomnimy sobie, że Renault 5 E-Tech Electric ma 3,92 m długości i kosztuje „od około 25 000 euro”, łatwo oszacujemy, że cena Renault 4 E-Tech Electric powinna zaczynać się w okolicy 26 500-28 000 euro, co w Polsce odpowiadałoby przedziałowi od 116 600 do 123 200 złotych za wariant 40 kWh bez gniazda szybkiego ładowania DC [wstępne szacunki redakcji Elektrowozu].
Wykorzystanie platformy AmpR Small sugeruje, że dane techniczne Renault 4 E-Tech Electric będą zbliżone do tych w Renault 5: bateria o pojemności ~43 (40) lub ~55 (52) kWh, ładowarka pokładowa o mocy 11 kW z obsługą V2L, silnik o mocy 70 kW/95 KM, 95 kW/130 KM lub 110 kW/150 KM. Największy akumulator, jeśli nie zostanie powiększony dla nadwozia typu SUV, zaoferuje pod 400 jednostek zasięgu WLTP. Co ciekawe, producent obiecuje, że pojemność bagażnika Renault 4 E-Tech Electric ma wynieść aż 420 litrów, ponadto fotel pasażera ma się składać do układu stolika a dach może być płócienny i otwierany (źródło).