Podczas imprezy 90/90 Day Volvo zaprezentowało odświeżone Volvo XC90 w wersji spalinowej. Wariant hybrydowy plug-in zostanie wyposażony w baterię o pojemności 18,8 (14,7) kWh, co jest wartością stosunkowo małą na tle niemieckiej konkurencji. Przy okazji firma wycofała się z deklaracji, że w 2030 roku będzie sprzedawać wyłącznie samochody elektryczne. Nowe założenie na koniec dekady to „90 procent aut elektrycznych i hybrydowych ładowanych z gniazdka”.
Nowa strategia, nowe-stare Volvo XC90
Spis treści
Do niedawna Volvo zakładało szybką rezygnację z silników spalinowych i przechodzenie na napędy wyłącznie elektryczne. W 2030 roku elektryki miały stanowić 100 procent globalnej sprzedaży marki. Nowa strategia zakłada ciągłą sprzedaż silników spalinowych i rozmycie twardego kursu na elektryki, bo do 90-procentowego wyniku będą zaliczały się też napędy hybrydowe. Jeśli więc firma utrzyma kilkunastoprocentowy udział samochodów elektrycznych a resztę wygeneruje sprzedażą PHEV-ów, strategia zostanie uznana za zrealizowaną.
Samo nowe Volvo XC90 – którego miało nie być, bo jego rolę powinno przejąć elektryczne Volvo EX90 – jest raczej nudne. Wariant hybrydowy plug-in, Volvo XC90 T8, oferuje 71 jednostek WLTP zasięgu, około 61 kilometrów realnie w trybie mieszanym, w Stanach Zjednoczonych mówi się już o tylko 53 kilometrach zasięgu według procedury EPA. Producent nie zdecydował się na wyposażenie samochodu w port szybkiego ładowania, chociaż zrobił to już i Volkswagen, i Mercedes. Na pokładzie mamy natomiast dwufazową ładowarkę pokładową AC-DC o mocy 6,4 kW.
Auto, podkreśla producent, jest jedną z niewielu hybryd plug-in na rynku z 7 miejscami w kabinie. Wnętrze modelu zostało upodobnione do Volvo EX90, na środku kokpitu tkwi pionowo osadzony tablet o przekątnej 11,2 cala z systemem działającym pod kontrolą systemu Android Automotive. Produkcja samochodu ma ruszyć do końca 2024 roku, ceny Volvo XC90 (2025) zaczynają się od 389 900 złotych dla wyposażenia Core. W Polsce oferowana jest na razie wyłącznie wersja hybrydowa plug-in (TUTAJ).
Volvo EX90 -> Volvo ES90, Volvo EX60 i Volvo Cars Superset
Dla porównania: elektryczne Volvo EX90 kosztuje od 399 900 złotych i w wybranych częściach świata ma być dostarczane już od bieżącego miesiąca. Producent potwierdził też, że do produkcji trafi elektryczny sedan, Volvo ES90. Redakcja Elektrowozu zapowiadała go już w styczniu 2023 roku. Dopiero po nim (to także ujawniono) pojawi się elektryczne Volvo EX60. Obydwa powstaną na zupełnie nowym zbiorze modułów nazywanych Volvo Cars Superset.
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: