Podczas imprezy 90/90 Day Volvo zaprezentowało odświeżone Volvo XC90 w wersji spalinowej. Wariant hybrydowy plug-in zostanie wyposażony w baterię o pojemności 18,8 (14,7) kWh, co jest wartością stosunkowo małą na tle niemieckiej konkurencji. Przy okazji firma wycofała się z deklaracji, że w 2030 roku będzie sprzedawać wyłącznie samochody elektryczne. Nowe założenie na koniec dekady to „90 procent aut elektrycznych i hybrydowych ładowanych z gniazdka”.

Nowa strategia, nowe-stare Volvo XC90

Do niedawna Volvo zakładało szybką rezygnację z silników spalinowych i przechodzenie na napędy wyłącznie elektryczne. W 2030 roku elektryki miały stanowić 100 procent globalnej sprzedaży marki. Nowa strategia zakłada ciągłą sprzedaż silników spalinowych i rozmycie twardego kursu na elektryki, bo do 90-procentowego wyniku będą zaliczały się też napędy hybrydowe. Jeśli więc firma utrzyma kilkunastoprocentowy udział samochodów elektrycznych a resztę wygeneruje sprzedażą PHEV-ów, strategia zostanie uznana za zrealizowaną.

Samo nowe Volvo XC90 – którego miało nie być, bo jego rolę powinno przejąć elektryczne Volvo EX90 – jest raczej nudne. Wariant hybrydowy plug-in, Volvo XC90 T8, oferuje 71 jednostek WLTP zasięgu, około 61 kilometrów realnie w trybie mieszanym, w Stanach Zjednoczonych mówi się już o tylko 53 kilometrach zasięgu według procedury EPA. Producent nie zdecydował się na wyposażenie samochodu w port szybkiego ładowania, chociaż zrobił to już i Volkswagen, i Mercedes. Na pokładzie mamy natomiast dwufazową ładowarkę pokładową AC-DC o mocy 6,4 kW.

Jim Rowan, prezes Volvo, prezentuje nowe Volvo XC90 (c) Volvo

Auto, podkreśla producent, jest jedną z niewielu hybryd plug-in na rynku z 7 miejscami w kabinie. Wnętrze modelu zostało upodobnione do Volvo EX90, na środku kokpitu tkwi pionowo osadzony tablet o przekątnej 11,2 cala z systemem działającym pod kontrolą systemu Android Automotive. Produkcja samochodu ma ruszyć do końca 2024 roku, ceny Volvo XC90 (2025) zaczynają się od 389 900 złotych dla wyposażenia Core. W Polsce oferowana jest na razie wyłącznie wersja hybrydowa plug-in (TUTAJ).

Volvo EX90 -> Volvo ES90, Volvo EX60 i Volvo Cars Superset

Dla porównania: elektryczne Volvo EX90 kosztuje od 399 900 złotych i w wybranych częściach świata ma być dostarczane już od bieżącego miesiąca. Producent potwierdził też, że do produkcji trafi elektryczny sedan, Volvo ES90. Redakcja Elektrowozu zapowiadała go już w styczniu 2023 roku. Dopiero po nim (to także ujawniono) pojawi się elektryczne Volvo EX60. Obydwa powstaną na zupełnie nowym zbiorze modułów nazywanych Volvo Cars Superset.

Wnętrze Volvo XC90 (c) Volvo

Nowe Volvo XC90 (2025) (c) Volvo

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]