Niemiecki Manager Magazin twierdzi, że BYD przymierza się do zmian u naszych zachodnich sąsiadów. Zrezygnuje z pośrednictwa importera i sam rozpocznie sprzedaż samochodów. W 2023 roku marka znalazła w Niemczech 4 139 nabywców, od stycznia do końca lipca 2024 roku sprzedano już tylko 1 432 samochody chińskiego producenta mimo gigantycznej kampanii reklamowej przy okazji Euro 2024. Cel na rok 2026 to… 120 000 aut, na razie mało realny.
BYD chce wyników. Teraz
BYD współpracował z Hedin Mobility Group od lata 2022 roku, podczas premiery marki w Europie (film poniżej) na miejscu byli głównie ludzie z Hedin, cytuje Manager Magazin portal Electrive (źródło). Szwedzkie przedsiębiorstwo zawiązało w Niemczech współpracę z sześcioma sieciami dealerskimi, BYD jest u naszych zachodnich sąsiadów obecny w sumie w 27 salonach. Chińska marka jest ponoć mocno niezadowolona z wyników – i to na całym Starym Kontynencie, nie tylko w Niemczech. Dlatego w maju kontrolę nad Europą przejęła Stella Li, wiceprezes firmy określana mianem „drugiej osoby w BYD-zie po założycielu i prezesie, Wang Chuanfu”.
Manager Magazin utrzymuje, że BYD czuje, że Hedin Group „hamuje markę”, dlatego chińska firma chciałaby [stworzyć tutaj] Narodową Kompanię Sprzedażową, która „zawiązałaby współpracę ze znacznie większą liczbą dealerów niż wcześniej”. Oprócz tego chiński producent ma zamiar promować bezpośrednią sprzedaż przez internet. Do zmian miałoby dojść za nieco ponad miesiąc, 1 października.
Również szwedzkie przedsiębiorstwo jest niezadowolone z dotychczasowej współpracy. Miesięcznik twierdzi, że Szwedzi chcieliby mieć więcej niż sześciu partnerów, żeby zwiększyć liczbę placówek i osłabić głosy tych, którzy już dystrybuują BYD-y. Żeby ci, którzy mają świadomość swej silnej pozycji, nie mogli blokować zmian, które im nie odpowiadają. Spór dotyczy też rzekomo płatności na dziesiątki milionów euro, na którą Hedin miał się zgodzić. Dodajmy, że Hedin był obecny przede wszystkim w Szwecji i Norwegii (od 2017 roku) i przed kooperacją z BYD-em działał na terenie Niemiec tylko przez lokalnego partnera, KW Autohaus.